Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Ze života e-mailu: Affiliate a e-mail marketing

Hosty podcastu Ze života e-mailu byli Jaroslav Janíček a Ondřej Martinek z Affilbox.cz. Společně jsme probírali affiliate marketing a jeho návaznost na e-mail. Povídali jsme si o tom, jak vlastně affiliate funguje, pro koho je vhodný, jak s ním začít, jak k němu strategicky přistoupit a konečně, jak vám s ním může pomoct právě e-mail. 

U obou našich hostů je znát, že affiliate marketing je pro ně srdcovka. V průběhu rozhovoru jeden na druhého neustále navazuje s dalšími zajímavými souvislostmi.

Zde je malá ukázka, na co se můžete těšit.

Pro začátek si řekněme, co vlastně je affiliate marketing? 

Jaroslav: Affiliate marketing, nebo taky partnerský marketing, je postavený na doporučování zboží nebo služeb přes internet. Určitě znáte případ, kdy někdo někomu řekne: „hele tenhle produkt je fakt skvělý, běž si ho koupit“. V offline světě se následně stane to, že člověk jde do obchodu, doporučené zboží si koupí a poděkuje za dobrý tip. Poděkování je hezké, ale v online světě to dokážeme měřit a vyplácet za to peníze. Když tedy partner doporučí, že má jít zákazník na konkrétní e-shop nebo stránku a koupit konkrétní produkt, můžeme to změřit a pokud zákazník opravdu nakoupí, následně za to vyplatit provizi. Jedná se tedy o doporučování služeb přes internet, za kterou dostáváš provizi.

Pro koho je affiliate vlastně vhodný? Jak poznám, že mám s affiliate programem začít právě já?

Ondřej: Affiliate je vhodný pro ty, kteří mají odměňovanou konverzi nebo cílovou situaci měřitelnou. To znamená, že mají nějaký formulář, kterým člověk projevuje zájem o službu a můžeme to měřit – v takovém případě můžeme použít affiliate.  Většinou se hodí pro e-shopové zboží, služby, zpravidla rychloobrátkové, protože rozhodovací impuls od návštěvy do konverze bude poměrně rychlý a rychle měřitelný. Když zapomeneme na situaci, že Affilbox měří přes kupony, kdy se ztrácí nutnost mít první proklikl v dohledné nebo měřitelné době, navázal bych to na tu rozhodovací fázi. Tím pádem není vhodný pro ty, kteří mají dlouhý nákupní proces, nebo nejsou tím, kdo o tom může rozhodnout. Pokud je nějaké zboží na míru nebo extra drahé, dlouho se vybírá, affiliate se nemůže použít. Minimálně nemá takový efekt, protože nezměříme tolik konverzí.

Jaroslav: Ještě bych tady doplnil, že affiliate marketing je vhodný víceméně pro každého, kdo prodává cokoliv online a dlouhodobě mu to funguje. Je určitě potřeba, aby měl člověk svůj e-shop, produkt nebo službu, ozkoušenou a otestovanou na jiných marketingových kanálech. Affiliate marketing totiž obecně nebývá prvním marketingovým kanálem, obvykle je potřeba první vyladit PPC, vyladit SEO, e-mailový marketing a pak třeba přichází na řadu affiliate. Není tedy pro úplně začínající e-shop nebo úplně začínající službu, která není prověřená trhem. Teprve když jste vyladili ostatní marketingové kanály a dochází na boj s ostatními konkurenty, může přijít na řadu affiliate. Dokáže udělat zásadní rozdíl, kdy přeskočíte svou konkurenci a buduje si svůj tým obchodníků, kteří propagují váš produkt online. Vy takto můžete získat zajímavou konkurenční výhodu. 

Ondřej: Není vhodný pro ty, kteří mají extrémně nízkou marži. O část marže z objednávky se totiž rozdělujete s někým dalším – s tím, kdo vás doporučuje. Pokud už vy sami máte na produktu procentuální marži, třeba 1-3 %, nemáte se o co rozdělit a stejně tak pro vaše partnery by to ani nebylo zajímavé.

Podcast si můžete prohlédnout na youtube.com, poslechnout si na SpotifyAppleGoogle Podcast.

Raději čtěte? Přinášíme přehled toho nejpodstatnějšího

Kdo je vlastně kdo

V rozhovoru se opakuje několik pojmů: inzerent, partner, manažer… aby v nich bylo jasno, nejprve si je rozebereme.

Inzerent

Jedná se o člověka, firmu, e-shop, zkrátka kohokoli, kdo prodává něco online – ať už jde o fyzický produkt, nebo službu.

Partner

V affiliate kontextu je partnerem online obchodník, který umí propagovat online. Takový partner rozumí online marketingu, nechce řešit nic jiného, co s podnikáním, produktem nebo službou souvisí (například skladové zásoby, distribuci nebo podporu). Je pro něj mnohem zajímavější propagovat cizí byznys a dostávat za to provizi.

Manažer

V tomto kontextu se jedná o affiliate manažera, který je uprostřed celého procesu a stará se o to, aby obě strany, tedy inzerent a partner, byly spokojené.

S čím a jak začít?

Pokud už jste o affiliate marketingu slyšeli a přemýšlíte, jestli by dával smysl i pro vás, doporučujeme si první trochu načíst, o čem je a nastavit si reálná očekávání. Jako každý kanál má affiliate marketing své výhody a nevýhody. 

Výhody

  • Můžete si vybudovat armádu online obchodníků, kteří budou vaše zboží nadšeně propagovat
  • Můžete výrazně předběhnout svou konkurenci
  • Zvyšujete odkazový profil vašeho webu (přilepšujete SEO) díky odkazům z partnerských webů

Nevýhody

  • Rozjezd affiliate může být běh na delší trať, pracujete s lidmi. 
  • O partnery je potřeba se starat a síť budovat – budovat důvěru mezi partnery. V některých případech to může trvat klidně i několik měsíců 

Pokud nechcete věnovat čas vlastnímu výzkumu, doporučujeme kontaktovat affiliate specialistu. PPC necháváte nejspíše také spravovat někoho, kdo je v nich odborník. Stejně tak u affiliate marketingu je dobré nechat si poradit a zjistit, zda je pro vás tento kanál vhodný. 

Affiliate manažer, specialista nebo konzultant provede audit situace, ve které se nacházíte. Konkrétně v Affilbox.cz pro vás konzultant může udělat rešerši, kde zjistí, jak vypadá vaše konkurence, jestli má konkurence affiliate program, jak má nastavené podmínky nebo jakou provizi nabízí partnerům. 

Typy partnerů

Konkurence mezi affiliate partnery se za poslední roky zvětšuje a dnes již existují standardizované typy partnerů, které je poměrně jednoduché dohledat. Patří mezi ně:

  • recenzní weby, které se zaměřují na srovnávání produktů a služeb
  • cashback portály
  • specializované stránky a blogy, které se věnují konkrétním tématům

Možností je dneska obrovské množství a je to jen o tom je oslovit a začít s nimi pracovat. 

Jak to funguje s provizí

Abyste byli pro online obchodníky, nebo-li partnery zajímaví, musíte jim nabídnout provizi, tedy část vašeho zisku, o kterou se s nimi budete za jejich propagaci dělit. Neexistuje paušální částka. V každém oboru je provize trochu jiná. Stanovení výše provize se může odvíjet od průměrného nákladu na získání jiného zákazníka – z jiných kanálů máte představu, kolik vás taková objednávka stojí a partnerskou provizi můžete nastavit stejné výši.

Provizních strategií je ale mnoho. Možná nabízíte zboží nebo službu, kde víte, že zákazník nakoupí opakovaně. Jedná se typicky o opakovanou spotřebu, členskou sekci nějaké služby nebo SaaS. Jakmile víte, že získaného zákazníka dokážete dlouhodobě monetizovat, můžete partnerům nabídnout jednorázově 100 % z první platby a vznikne tak velká spokojenost na obou stranách – pro partnera vysoká odměna a pro vás dlouhodobý zdroj příjmu s minimem dalších nákladů. 

Affiliate a e-mailing

E-mail je v online marketingu základem všeho. Což znamená, že i v affiliate marketingu tvoří základní komunikační kanál. V Affilboxu ho používají buď jednosměrně, tzn. k hromadným rozesílkám, nebo pro standardní komunikaci s inzerenty a partnery.

Jaroslav s Ondřejem dbají na e-mailingové best practices, které využívají ve svém managementu. Affilbox jednoduše propojí přes SmartEmailing plug-in a jakmile se partneři registrují, spadají rovnou do e-mailové databáze. 

Následně začíná ta správná magie. Na nové partnery se automatizovaně odesílá promyšlená a optimalizovaná sekvence e-mailů, kde své partnery postupně informují o tom, co je affiliate program, jakým způsobem cílit klíčová slova a další tipy a triky.

Chcete si poslechnout naše ostatní podcasty? Najdete je zde.

conta
Ondřej Ratajský

Ondra je součástí marketingového týmu SmartEmailingu od začátku roku 2019. Posledních pět let se vášnivě věnuje online marketingu včetně e-mailingu. Svůj původní názor, že „e-mail je brnkačka“ jsem trošku poupravil na „e-mail je brnkačka, pokud se držíte best practices a nezapomenete na zdravý selský rozum“. Jeho pomoc a podpora směřuje hlavně k infopodnikatelům, začínajícím podnikatelům a e-shopům, kterým pomáhá vytvořit si e-mailovou strategii a jít za ní. Zastává názor, že každé tvoření je hra a má přinášet radost, pokud to tak není, je čas na změnu.

Ondřej Ratajský

Ondra je součástí marketingového týmu SmartEmailingu od začátku roku 2019. Posledních pět let se vášnivě věnuje online marketingu včetně e-mailingu. Svůj původní názor, že „e-mail je brnkačka“ jsem trošku poupravil na „e-mail je brnkačka, pokud se držíte best practices a nezapomenete na zdravý selský rozum“. Jeho pomoc a podpora směřuje hlavně k infopodnikatelům, začínajícím podnikatelům a e-shopům, kterým pomáhá vytvořit si e-mailovou strategii a jít za ní. Zastává názor, že každé tvoření je hra a má přinášet radost, pokud to tak není, je čas na změnu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákzanícké retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.