Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Jak vést reaktivační kampaň a uspět?

Také si myslíte, že klíčem k úspěchu v e-mail marketingu je mít co největší databázi kontaktů? Pak nejspíš nepočítáte s kontakty bez interakce, které nepřináší vašemu e-mailingu žádný užitek. Pokud příjemci vaše zprávy neotevírají, nikam se neproklikávají nebo e-maily od vás rovnou vyhazují do koše, jen vám zbytečně zabírají místo v databázi.

Kromě toho, že vám kazí statistiky, zvyšují zároveň možnost, že si na vaše e-maily posvítí spamové filtry. Za „mrtvé duše“ navíc při rozesílce zbytečně platíte a zvyšujete své náklady za nic.

Pravděpodobnost výskytu neaktivních kontaktů se často zvyšuje s rozrůstáním databáze. A právě proto by i ten nejambicióznější e-mailing měl pravidelně podstupovat ozdravnou redukční dietu v podobě reaktivační kampaně.

Proč rozjet reaktivační kampaň?

Pokud reaktivační kampaň dobře připravíte…

  • …máte šanci část neaktivních kontaktů přitáhnout zpět.
  • …protřídíte databázi a nebudete plýtvat místem na neaktivní kontakty.
  • …odstraníte e-maily, které se mohou stát spamovými pastmi.
  • …vylepšíte statistiky e-mailingu.
  • …redukujete zbytečné výdaje.
  • …zlepšíte svou doručitelnost.

Začátky reaktivační kampaně: vyfiltrujte neaktivní kontakty

Neaktivní kontakty, na které je vhodné reaktivační kampaň cílit, nejlépe odhalí statistiky. Vyhodnocujte hlavně open rate, zajímavá ale mohou být i čísla u mazání e-mailů bez otevření, click-through rate nebo jiné měřitelné reakce na vaši rozesílku.

Berte v úvahu, jak dlouho kontakt ve vaší databázi je. Nulové výsledky u kontaktu přihlášeného před týdnem nemusí nic znamenat. Pokud ale vaše e-maily pravidelně neotevírá kontakt starý dva roky, těžko se to změní u dalšího z řady vašich newsletterů.

Podívejte se na krátké video, jak snadno vytvořit reaktivační kampaň pro adresáty, kteří neotevírají vaše e-maily.

Máte-li tu možnost, porovnejte statistiky také s chováním na webu. Některé kontakty třeba nemusí otevírat vaše newslettery, přesto u vás pravidelně nakupují. Prostřednictvím e-mailů přijatých od vás tak alespoň neustále vnímají vaši značku. Odstranit je z databáze by v tomto konkrétním případě nemuselo být dobrým krokem.

Stanovte cíle reaktivační kampaně

Reaktivační kampaň může mít cíl jeden, nebo rovnou několik. Mezi ty nejčastější patří:

  1. maximum „mrtvých duší“ přivést zpět k vašemu e-mailingu,
  2. ihned po získání pozornosti je znovu motivovat ke konverzi,
  3. zjistit, proč u příjemce rozesílka neuspěla,
  4. vyfiltrovat kontakty, ze kterých opravdu nic nemáte.

Jak vypadá kampaň v praxi?

V závislosti na zvolených cílech reaktivační kampaně pak bude vypadat její reálné provedení. Přesto pro vás vypíchneme některé konkrétní styčné body:

Krok 1

Nikdy neprovádějte pokus o reaktivaci jedním e-mailem. Vždy by mělo jít o systematicky naplánovanou kampaň (chytrý autoresponder), která se skládá ze série logicky seřazených zpráv.

První e-mail tak například může být pozitivní pobídkou. Nabídněte slevový kupon nebo dopravu zdarma a motivujte tak příjemce k otevření. Kampaň se také často zahajuje působením na adresátovy city – možná si sami vybavíte e-maily ve stylu „Chybíte nám“.

Krok 2

V dalším kroku kampaně pokračujte žádostí o zpětnou vazbu, případně aktualizaci e-mailingového profilu nebo zákaznického účtu. Zeptejte se příjemce, co byste měli vylepšit, aby mu vaše zprávy přinášely větší užitek. Nebojte se ho upozornit, že se může hned teď odhlásit.

Krok 3

Pokud tyto e-maily nezaberou, zašlete další, „odhlašovací“. V něm kontaktu předejte sdělení ve stylu „Klikněte na tlačítko, pokud chcete dostávat tyto e-maily, v opačném případě vás odhlásíme“. Taková zpráva pomůže nejvíce pročistit vaši databázi, ale někdy také úspěšně několik kontaktů reaktivuje.

Krok 4

Pro odhlášení ideálně použijte vlastní děkovací stránku, na kterou uvedete: „Odhlásili jsme vás z rozesílky – pokud se chcete znovu přihlásit, klikněte zde“. Za “zde” můžete vložit odkaz na opětovný registrační formulář.

Na co v reaktivační kampani pamatovat?

Dejte lidem čas

Mezi jednotlivými e-maily by měl být dostatek času. Než příjemce popoženete další zprávou, dejte mu na přečtení té staré týden nebo dva. Pokud v mezičase otevře jakýkoli váš e-mail a proklikne, nakoupí nebo jinak splní, co po něm chcete, automaticky ho z reaktivační kampaně vyřaďte.

Na co klást důraz?

Hodně důležité jsou předměty vašich sdělení, aby vám je lidé otevírali. Hned potom se soustřeďte na prezentování výhod přihlášení k e-mailingu. Kontakt musí být nějak motivovaný, proto je dobré nabídnout něco navíc za to, že „zůstaneme v kontaktu“.

Odhlásit a smazat

Kontakty, které reaktivační kampaní projdou bez akce, ze své rozesílky odhlaste. E-mailové adresy lze uložit a zálohovat bokem, ale z e-mailingového nástroje je ideální je následně smazat.

Zkuste poslat SMS

A pozor! E-mail není jediný reaktivační kanál. Pokud máte na příjemce telefonní číslo, dobrou službu odvede například zasílání SMS.

Chcete znát další způsoby, jak s e-mailingem uspět?

Informace o e-mail marketingu z dílen největších tuzemských kapacit jste se zdarma mohli dozvědět na letošním E-mail Marketing Online Summitu. Nyní máte jedinečnou šanci získat záznam celé akce v kompletním balíčku i s prémiovými bonusy!

CHCI ZÁZNAM

Kateřina Fišerová
Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákzanícké retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.