Také si myslíte, že klíčem k úspěchu v e-mail marketingu je mít co největší databázi kontaktů? Pak nejspíš nepočítáte s kontakty bez interakce, které nepřináší vašemu e-mailingu žádný užitek. Pokud příjemci vaše zprávy neotevírají, nikam se neproklikávají nebo e-maily od vás rovnou vyhazují do koše, jen vám zbytečně zabírají místo v databázi.
Kromě toho, že vám kazí statistiky, zvyšují zároveň možnost, že si na vaše e-maily posvítí spamové filtry. Za „mrtvé duše“ navíc při rozesílce zbytečně platíte a zvyšujete své náklady za nic.
Pravděpodobnost výskytu neaktivních kontaktů se často zvyšuje s rozrůstáním databáze. A právě proto by i ten nejambicióznější e-mailing měl pravidelně podstupovat ozdravnou redukční dietu v podobě reaktivační kampaně.
Proč rozjet reaktivační kampaň?
Pokud reaktivační kampaň dobře připravíte…
- …máte šanci část neaktivních kontaktů přitáhnout zpět.
- …protřídíte databázi a nebudete plýtvat místem na neaktivní kontakty.
- …odstraníte e-maily, které se mohou stát spamovými pastmi.
- …vylepšíte statistiky e-mailingu.
- …redukujete zbytečné výdaje.
- …zlepšíte svou doručitelnost.
Začátky reaktivační kampaně: vyfiltrujte neaktivní kontakty
Neaktivní kontakty, na které je vhodné reaktivační kampaň cílit, nejlépe odhalí statistiky. Vyhodnocujte hlavně open rate, zajímavá ale mohou být i čísla u mazání e-mailů bez otevření, click-through rate nebo jiné měřitelné reakce na vaši rozesílku.
Berte v úvahu, jak dlouho kontakt ve vaší databázi je. Nulové výsledky u kontaktu přihlášeného před týdnem nemusí nic znamenat. Pokud ale vaše e-maily pravidelně neotevírá kontakt starý dva roky, těžko se to změní u dalšího z řady vašich newsletterů.
Podívejte se na krátké video, jak snadno vytvořit reaktivační kampaň pro adresáty, kteří neotevírají vaše e-maily.
Máte-li tu možnost, porovnejte statistiky také s chováním na webu. Některé kontakty třeba nemusí otevírat vaše newslettery, přesto u vás pravidelně nakupují. Prostřednictvím e-mailů přijatých od vás tak alespoň neustále vnímají vaši značku. Odstranit je z databáze by v tomto konkrétním případě nemuselo být dobrým krokem.
Stanovte cíle reaktivační kampaně
Reaktivační kampaň může mít cíl jeden, nebo rovnou několik. Mezi ty nejčastější patří:
- maximum „mrtvých duší“ přivést zpět k vašemu e-mailingu,
- ihned po získání pozornosti je znovu motivovat ke konverzi,
- zjistit, proč u příjemce rozesílka neuspěla,
- vyfiltrovat kontakty, ze kterých opravdu nic nemáte.
Jak vypadá kampaň v praxi?
V závislosti na zvolených cílech reaktivační kampaně pak bude vypadat její reálné provedení. Přesto pro vás vypíchneme některé konkrétní styčné body:
Krok 1
Nikdy neprovádějte pokus o reaktivaci jedním e-mailem. Vždy by mělo jít o systematicky naplánovanou kampaň (chytrý autoresponder), která se skládá ze série logicky seřazených zpráv.
První e-mail tak například může být pozitivní pobídkou. Nabídněte slevový kupon nebo dopravu zdarma a motivujte tak příjemce k otevření. Kampaň se také často zahajuje působením na adresátovy city – možná si sami vybavíte e-maily ve stylu „Chybíte nám“.
Krok 2
V dalším kroku kampaně pokračujte žádostí o zpětnou vazbu, případně aktualizaci e-mailingového profilu nebo zákaznického účtu. Zeptejte se příjemce, co byste měli vylepšit, aby mu vaše zprávy přinášely větší užitek. Nebojte se ho upozornit, že se může hned teď odhlásit.
Krok 3
Pokud tyto e-maily nezaberou, zašlete další, „odhlašovací“. V něm kontaktu předejte sdělení ve stylu „Klikněte na tlačítko, pokud chcete dostávat tyto e-maily, v opačném případě vás odhlásíme“. Taková zpráva pomůže nejvíce pročistit vaši databázi, ale někdy také úspěšně několik kontaktů reaktivuje.
Krok 4
Pro odhlášení ideálně použijte vlastní děkovací stránku, na kterou uvedete: „Odhlásili jsme vás z rozesílky – pokud se chcete znovu přihlásit, klikněte zde“. Za “zde” můžete vložit odkaz na opětovný registrační formulář.
Na co v reaktivační kampani pamatovat?
Dejte lidem čas
Mezi jednotlivými e-maily by měl být dostatek času. Než příjemce popoženete další zprávou, dejte mu na přečtení té staré týden nebo dva. Pokud v mezičase otevře jakýkoli váš e-mail a proklikne, nakoupí nebo jinak splní, co po něm chcete, automaticky ho z reaktivační kampaně vyřaďte.
Na co klást důraz?
Hodně důležité jsou předměty vašich sdělení, aby vám je lidé otevírali. Hned potom se soustřeďte na prezentování výhod přihlášení k e-mailingu. Kontakt musí být nějak motivovaný, proto je dobré nabídnout něco navíc za to, že „zůstaneme v kontaktu“.
Odhlásit a smazat
Kontakty, které reaktivační kampaní projdou bez akce, ze své rozesílky odhlaste. E-mailové adresy lze uložit a zálohovat bokem, ale z e-mailingového nástroje je ideální je následně smazat.
Zkuste poslat SMS
A pozor! E-mail není jediný reaktivační kanál. Pokud máte na příjemce telefonní číslo, dobrou službu odvede například zasílání SMS.
Chcete znát další způsoby, jak s e-mailingem uspět?
Informace o e-mail marketingu z dílen největších tuzemských kapacit jste se zdarma mohli dozvědět na letošním E-mail Marketing Online Summitu. Nyní máte jedinečnou šanci získat záznam celé akce v kompletním balíčku i s prémiovými bonusy!