Posílání e-mailů je jedním z nejúčinnějších způsobů online marketingu s potenciálem vydělávat. Pokud ale vaše zprávy přistávají ve schránkách příjemců jako neřízené střely, těžko můžete čekat skvělé výsledky. Důležitou součástí e-mail marketingu je proto příprava strategie.
Co to je strategie?
Strategie e-mailingu je dokument, do kterého si budete zaznamenávat aktuální stav e-mailingu, zhodnocení a návrhy na zlepšení. Definujete segmenty a rozplánujete jednotlivé kampaně, jejich cíle i cíle celého e-mailingu.
Strategii je vhodné vypracovat před další etapou e-mail marketingu nebo v samém začátku. Nemusí se přitom jednat jen o situaci, kdy s e-mailingem začínáte. Stejně tak se vyplatí k e-mailingu rozjetému bez strategie, kde pomůže vychytat nedostatky, formulovat dosud neurčené cíle a zrevidovat jejich dosahování.
Kompletní strategie by na samém startu měla obsahovat:
Na co se ve strategii zaměřit?
Audit stávajících e-mailů
Pokud už e-mail marketing nějakou dobu provozujete, ale zatím bez očekávaných výsledků, audit vám pomůže odhalit možné příčiny neúspěchu. Neposílali jste lidem příliš mnoho prodejních e-mailů, které by je mohly odradit? Měla pro ně vaše pošta nějaký přínos a jsou vůbec vaše e-mailová sdělení konzistentní v rámci značky?
Se statistikami vám pomůže e-mailingový nástroj, který byste měli začít používat co nejdřív. Které e-maily zůstávaly bez povšimnutí a které lidi naopak rádi otevírali? A byly vůbec takové? Čísla vám při auditu hodně napoví.
Cíle e-mail marketingu
S úspěšností e-mailů, které svým odběratelům posíláte, vám pomohou vhodně stanovené cíle. Pokud je máte jasně formulované, lépe se vám bude určovat strategie k jejich dosažení – a to na úrovni jednotlivých kampaní i e-mailingu jako takového. Budete si moct snáze určit témata, podobu nebo třeba četnost odesílání zpráv.
Cíle by měly být dostatečně konkrétní a ideálně měřitelné. Můžete se zaměřit na míru proklikovosti nebo počet lidí odebírajících váš newsletter dosažený za určité období. Tady mějte na paměti, že kvantita vždy nemusí znamenat kvalitu, ale o tom o pár řádků níže.
Typickým průkazným ukazatelem splněných cílů je obrat, který vám váš e-mailing pomůže dosáhnout. Jindy to může být zvýšení poptávek, větší množství zakázek, budování povědomí o značce nebo třeba návštěvnost na vámi pořádané akci.
Možnosti získávání kontaktů
Kontakty je ale potřeba získávat podle platné legislativy a tak, aby vám to přinášelo platné výsledky. K čemu vám bude spamování obrovského množství příjemců, které vaše e-maily nezajímají a nebudou je tedy ani otevírat? Mnohem lepší je o něco užší skupina adresátů, kteří si vaše newslettery oblíbí a budou jejich prostřednictvím provádět požadované akce.
Férovou metodou získání e-mailu od návštěvníka vašich stránek je kontaktní formulář výměnou za užitečné informace nebo jakýkoli jiný lákavý obsah. Mezi ty nejoblíbenější způsoby nabízeného materiálu patří:
- e-booky,
- vytvoření účtu s následným čerpáním výhod,
- slevy nebo soutěže,
- zapojení do testu nebo analýzy
- odemknutí dokončení článků nebo bonusového obsahu,
- příspěvky do diskuzí.
Možná ale sami přijdete na způsob, který bude nejlépe odpovídat právě vašemu podnikání nebo stylu komunikace se zákazníky. Čím lépe odhadnete jejich potřeby, tím více se vaše e-mailová databáze bude rozrůstat.
Zužitkovat databázi kontaktů na maximum vám pak pomůže segmentace. Adresáty segmentujte podle demografických údajů, zájmů nebo nákupních fází. Díky tomu jim budete moct posílat materiály s větší šancí zaujmout, a tedy splnit co možná nejvíce svůj účel.
Proč je tak důležité si strategii e-mailingu vytvořit?
Přehledná a jasně definovaná strategie vám umožní lépe rozplánovat úkoly do budoucna. Podle dokumentu budete krok za krokem postupovat a kontrolovat, zda vaše plány vychází.
Do strategie zpracované v dokumentu můžete například na základě průběžných hodnocení dále sahat a upravovat ji. Máte možnost se k ní vrátit v jakékoli fázi e-mailingu a třeba ji sdílet se svými spolupracovníky. Budete ji moct mít stále na očích a jen tak se neztratí ani nezapadne, jako se vám to možná už někdy stalo s poznámkami napsanými na papíře.
Nemusíte na to být sami
S alespoň minimálními znalostmi o e-mail marketingu zvládne člověk vytvořit dostatečně kvalitní strategii sám. Průměrná tvorba dokumentu strategie s auditem si vyžádá asi 10–20 hodin práce.
Pokud si na tvorbu strategie sami nevěříte, vždy se můžete obrátit na někoho, kdo se e-mailingem odborně zabývá. Dobrý e-mail marketér za vás vyřeší nejen samotnou strategii, ale také následnou realizaci, která povede k lepším výsledkům.
Vaše e-maily tak budou přinášet radost vám i vašim odběratelům a hlavně splňovat to hlavní, co si od nich slibujete – vydělávat.