E-mail před nedávnem oslavil půl století a určitě se shodneme na tom, že je stále králem mezi všemi dostupnými komunikačními kanály. Dnům, kdy byl e-mail pouhým prostředkem pro vyměňování pracovních či osobních zpráv odzvonilo, a své využití našel převážně v marketingu, kde se stal jedním z nejefektivnějších zdrojů informací.
E-mail marketing se neustále vyvíjí. Vliv na něj mají převážně nové technologie a vznikající funkce, které udávají jeho směr a dělají ho sofistikovanějším. A ani v posledním roce tomu nebylo jinak. Pojďme se podívat, jaké jsou podle nás ty největší novinky a trendy ovládající svět e-mailingu v roce 2022.
Využití automatizace na maximum
S příchodem pokročilé automatizace jsou pryč dny, kdy jsme trávili dlouhé hodiny ručním odesíláním e-mailů. Ačkoliv tu s námi už nějakou dobu je, své místo v trendech si drží rok co rok. Ruku na srdce – kdo z vás má marketingovou automatizaci dotaženou do detaillu?
Posílání klasických newsletterů už ale zdaleka nestačí. Pomocí personalizace můžeme obsáhnout celý zákazníkův životní cyklus. Je totiž závislá na velkém množství dat, které lze promítnout v dalších automatizovaných kampaních.
Přestože je welcome e-mail, v závislosti na sortimentu e-shopu, mnohdy účinnější než třeba opuštěný košík, všechno jím teprve začíná. Jakmile u vás zákazník nakoupí, můžeme se pustit do ponákupní série automatizovaných e-mailů, skrz které mu nabídneme například podobné nebo aktuálnější produkty.
Interaktivní e-maily
Jistě si všichni pamatujeme dobu, kdy jsme do svých e-mailových schránek dostávali obyčejná textová sdělení, ve kterých byl vrcholem kreativity emotikon složený z interpunkčních znamének. Naštěstí, dnes máme mnohem více možností, jak e-mail obohatit a udělat ho pro příjemce atraktivnějším.
Nedávný průzkum stránky UploadSoftware.com ukázal, že interaktivní e-maily přináší až 2x větší počet konverzí, než ty obsahující pouhý text. Tento úspěch připisujeme hlavně obsaženým klikatelným prvkům, které příjemce pobídnou k aktivitě, aniž by musel provést další akci navíc (např. otevřít okno prohlížeče).
Příklady interaktivních prvků v e-mailech:
- Animovaná CTA (call to action) tlačítka
- Prezentace nabízených produktů s možností prokliku na e-shop
- Průzkumy, ankety a kvízy k zjištění postřehů nebo potřeb zákazníka
- Ikonky odkazující na online tvorbu (sociální sítě, podcasty, …)
Vizuální prvky
Dalším trendem, který vede k pozoruhodnému zvýšení prokliku e-mailových kampaní, je vizuálnost. Z praxe víme, že příjemci nejdříve e-maily tzv. „scannují“, a až poté se případně pustí do čtení. Obrázky nebo videa řeknou více než prostý text a jejich použitím první dojem z e-mailu jen zesílí. Samozřejmě všeho moc škodí, a proto bychom jejich množství měli brát s rozmyslem, abychom jimi příjemce od samotného sdělení příliš nerozptylovali.
Skvělým příkladem zakomponování vizuálního prvku je e-mailová kampaň innogy, kde jsme se podíleli na rozesílce 20 000 unikátních personalizovaných videí, oslovující jejich klienty. Tato kampaň přinesla 16x větší proklikovost než tradiční newsletter.
Třešničkou na dortu pak může být e-mailová šablona pro různé obchodní cíle a styly nebo vlastní pozadí e-mailu. Obojí vám rádi vytvoříme také na míru.
Režim Dark Mode na mobilních zařízeních
V posledních letech výrazně narostlo procento lidí, kteří svou e-mailovou poštu otevírají přes mobilní zařízení. Toto číslo se vyšplhalo až přes neuvěřitelných 80 %. Pro odesílatele je to znamení, které by rozhodně neměli ignorovat.
S trendem prohlížení na mobilních zařízení se nabízí využití responzivní šablony, která zajistí, že se e-maily budou příjemcům zobrazovat správně nejen na počítači, ale také na chytrém telefonu a tabletu. Kromě toho bychom ale neměli zapomínat na přednastavení režimu Dark Mode, umožňující prohlížení e-mailů v tmavém režimu.
Přestože režim Dark Mode je na mnoha platformách už běžnou záležitostí, v e-mailingu je stále poněkud novinkou.
Chování tohoto režimu je u každé aplikace a poštovního příjemce (Gmail, Apple Mail, …) jiné a nese s sebou i pár nešvarů. Na první problém můžeme narazit například v momentě, kdy do šablony vkládáme obrázek s průhledným pozadím. Nejen, že v tmavém režimu nemusí vypadat tak dobře jako ve světlém, ale v horším případě obrázek neuvidíme vůbec.
Pro vyladěnost šablony se neváhejte obrátit na naše specialisty, kteří se postarají o její správné zobrazování a důkladné otestování.
Tip na závěr: viditelné odhlášení z odběru
Nalijme si čistého vína – čas od času se příjemci z odběru našich newsletterů odhlašují. Je ale třeba mít na paměti, že ne vždy je to naší chybou a že ne vždy to musí mít katastrofální dopad. Všechno zlé je k něčemu dobré.
Když příjemci o naše e-maily ztratí zájem, s největší pravděpodobností je neotevírají. A to se pak negativně odráží na míře otevření našich e-mailových kampaní. V jejich odchodu bychom jim proto neměli bránit, ale naopak jim ho usnadnit. Schovávání odkazu na odhlášení už dávno není to správné řešení. Jeho umístěním do horní i dolní části e-mailu podpoříme jeho viditelnost, a zároveň ukážeme, že nemáme co skrývat.
Trendy e-mailingu 2022 v bodech:
- Využití automatizace pro další nákup
- Interaktivní a vizuální prvky
- Mobilní přizpůsobení
- Režim Dark Mode