Vítejte u dalšího dílu podcastu do života emailu. Hostem tohoto dílu je samostatný advokát Josef Bátrla Josefe. 6. ledna vejde v platnost takzvaná tlačítková novela a na toto téma nám Josef zodpověděl zásadní otázky.
Proč „tlačítková novela“?
Jde o novelu o ochraně spotřebitele. Tlačítková se jí říká, protože někomu v tu chvíli přišlo jako dobrý nápad název spojit s jednou z povinností, které tato novela přináší. A to je právě povinnost spočívající v úpravě závěrečného tlačítka, kterým se ukončuje nákup prostřednictvím internetu na e-shopu. Tlačítko by mělo mít pevnější parametry a v podstatě by na něm mělo být explicitně uvedeno „závazně objednat“ nebo jiný text, který dokládá a dává spotřebiteli najevo to, že v okamžiku, kdy na tlačítko klikne, skutečně dochází k uzavření kupní smlouvy a tedy má povinnost za toto zboží či službu zaplatit.
Současná podoba tlačítka na e-shopu, kde je často uvedeno „dokončit“ nebo „objednat“ už díky této novele nebude stačit. Zákon nám neříká přesně ten text, který máme na svém e-shopu na tlačítku uvést, ale nechává nám otevřená dvířka pro to, aby ten text ladil k našemu brandu.
Proč se novela zavádí?
Hlavním důvodem je předvídatelnost na straně spotřebitele, aby pro něho bylo jasně patrné, jaké jsou náklady na dodání zboží, náklady spojené s platbou aj. V podstatě má zlepšit postavení spotřebitele, předcházet nepříjemným situacím při reklamacích při různých sporech apod.
Jak tato novela upravuje umělé navyšování cen při slevových akcích?
Podle novely je prodejce povinný uvádět tzv. referenční cenu, což je nejnižší cena, za jakou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech. Pro spotřebitele je to důležité proto, aby viděl, kolik je reálná sleva a byl schopen si uvědomit, zda je zboží skutečně ve slevě. Existují samozřejmě i nějaké výjimky nebo situace, kdy se toto pravidlo uplatňuje jinak nebo vůbec, například zboží, které podléhá rychlé zkáze, např. potraviny.
A jak budou fungovat slevové kupony?
Některé e-shopy používají taktiku slevových kuponů nebo kódu, které na zákazníka čekají u objednávkového formuláře. Zákon o ochraně spotřebitele, resp. jeho novela počítá i s tím, že už to také nepůjde
Napadá mě otázka casbacku, se kterým se setkávám na různých e-shopech…
Například při nákupu nějaké elektroniky, kterou když zaregistrujete, dostanete zpět voucher v nějaké hodnotě a tím se ta elektronika taky zlevní, namísto slevy nebo slevového kuponu. Je to jedna z možných a zajímavých variant, ovšem i u toho cashbacku jde o to, aby si ten zákazník uvědomil tu referenční cenu, protože na tu má nárok každý zákazník bez ohledu na věrnostní program nebo cashback. Ovšem je to záležitost, která si záleží bližší pozornost a bude zajímavé pozorovat to, jak se e-shopy porovnají s nastavením referenční ceny, pokud používají cashback nebo slevové kupony.
Vztahuje se tato novela i na služby?
Ano, tato novela se týká i nákupu služeb. Dokonce přináší i definiční změny, které se týkají například nějakého digitálního obsahu nebo digitálních služeb, rozeznává i to, že se neprodávají jenom rohlíky, kazety ale i počítá se vším, co se dá přes internet nakoupit.
Jak novela mění reklamace?
Novela upřesňuje to, do kdy musí být reklamace vyřízena, ale také to, že pokud reklamaci podnikatel vyhoví, zjedná nápravu a spotřebitel si zboží nevyzvedne, tak existují nějaké možnosti, tak se se spotřebitelem vyrovnat za náklady např. za uskladnění.
Dříve byla situace taková, že ve starém občanském zákoníku byla lhůta 2 roky, po kterou má zboží fungovat a pokud nefunguje, má podnikatel povinnost zjednat nápravu. S příchodem nového občanského zákoníku vzniklo několik nepřesností, ale dneska už se to vyjasnilo a platí, že pokud kdokoliv koupí zboží a to během dvou let není takové, jaké má být a plně neplní svou funkci, má spotřebitel právo uplatnit své právo během dvou let. Co se ale změnilo, je lhůta dříve šestiměsíční, nyní roční pro přiznání práva z vadného plnění – tedy lhůta, po jakou se uvažuje to, že zboží mělo vadu již v době nákupu.
Novela se dotýká i recenzí…
V okamžiku, kdy používáme uživatelské recenze nebo uvádíme, že od nás někdo nakoupil a produkt se mu líbil, tak máme povinnost uvádět informaci, zda ověřujeme, že je recenze reálná. Také musíme být schopni vysvětlit, jak skutečnost recenze ověřujeme. Tady je dobrý nápad spárovat si e-maily o objednávce s recenzí.
Co novela znamená pro e-mail marketing? Vztahuje se i na e-maily?
Pokud v e-mailu říkáš např. to, že následující měsíc budou všechny notebooky v akci nebo že jsi naskladnil nové zboží, pak referenční hodnotu uvádět nemusíš, ale na e-shopu už pak být musí.
Obsahuje novela nějaké změny o informování spotřebitele?
Změna je v tom, že musíme po nákupu informovat zákazníka o uzavření smlouvy a součástí toho by měly být obchodní podmínky, které zákazník při objednávce odsouhlasil, na nějakém „trvalém nosiči dat“, tzn. např. obchodní podmínky ve formátu PDF.