Dalším hostem podcastu Ze života e-mailu byl Jaroslav Janíček, zakladatel projektu Děkovačka. Společně s Ondrou Ratajským se bavili o tom, co za ní stojí, jak funguje a jak díky ní znatelně roste databáze kontaktů všech zúčastněných e-shopů.
Co se skrývá za projektem Děkovačka?
Je to vlastně taková síť e-shopů, která umožňuje „dohazování“ zákazníků mezi e-shopy navzájem. Tzn., že dává možnost propagovat jiný e-shop po dokončení objednávky na konkrétním e-shopu.
Uvedu příklad:
Pokud navštívíte e-shop třeba s krmením pro svého domácího mazlíčka a projdete celým nákupním procesem, dostanete se až na děkovací stránku. Na děkovací stránce na vás vyskočí banner Děkovačky, který odkazuje na slevy v dalších e-shopech. Když na banner kliknete, dostanete se na přistávací stránku s různými slevovými kupony. Tyto kupony jsou ale nekonkurenční vůči e-shopu, ze kterého přicházíte.
Jak projekt Děkovačka vznikl?
Má to delší historii. Pracoval jsem v zahraničí jako affiliate manažer a líbilo se mi, že západní trhy jsou v affiliate marketingu dál než my. Díval jsem se po projektech, které by fungovaly i u nás, a zároveň tu ještě nebyly. Jeden takový mě zaujal. Tak jsem si ho vzal za své a vybudoval Děkovačku.
Jak funguje algoritmus slevových kódů? O jejich zobrazování rozhoduje Děkovačka nebo majitel e-shopu?
Rozhodují o tom obě strany. Jakmile se do Děkovačky přihlásí e-shop s konkrétním zaměřením, oddělujeme ho od e-shopů se zaměřením stejným. Přihlášený e-shop si také může určit, na jakém e-shopu chce, nebo nechce být vidět. V administraci Děkovačky je seznam e-shopů, které se zobrazují na vaší děkovací stránce a současně i e-shopy, na kterých se zobrazujete vy.
Kolik je aktuálně v Děkovačce e-shopů?
Bezmála se jedná o 50 e-shopů, ale každý týden integrujeme nové.
Jak se Děkovačka napojí na e-shop?
Děkovačka je postavená na affiliate marketingu. To znamená, že my jí připojíme do vašeho affiliate programu. Jakmile si zákazník stáhne slevový kupón a využije ho, my z toho máme provizi. Aktuálně ale spouštíme placený tarif pro ty, co affiliate program nemají. V něm se platí za výkon nebo slevový kupon, který si zákazník nechal poslat na e-mail.
Týká se Děkovačka čistě jen e-shopů nebo i služeb?
Děkovačka je pro e-shopy i služby. Jakmile existuje děkovací stránka, jsme schopni ji napojit. Je super, že se přes ní dají najít smysluplné spolupráce. Například spolupráce mezi sportovní výživou a fitness centrem nebo vlasovými produkty a kadeřnictvím.
A co když žádnou děkovací stránku nemám? Můžu se i tak do projektu zapojit?
Bohužel ne. Spolupráce nefunguje jednostranně, ale vždy oboustranně. Přijde nám to fér a dává nám to smysl.
Proč by se měly e-shopy měly do Děkovačky zapojit?
Děkovačkou získá e-shop či služba marketingový kanál, který nikde není. Mimo jiné se zvýší také návštěvnost.
Velkou výhodou je, že jakmile si zákazník stáhne slevový kupón do e-mailu, automaticky tím dává souhlas se zasíláním obchodním sdělením. E-shop tak má e-maily proveřených zákazníků, kteří projevili zájem o jeho sortiment. Od nich si zároveň bereme zpětnou vazbu, kterou pak předáváme e-shopům.
Jak důležitý je e-mailing v projektu Děkovačka?
Velmi důležitý. Je jejím středobodem. E-mail na zákazníka, který má o vaše produkty zájem, je to nejcennější, co můžete mít. Nejen, že tím získáte zákazníka, který u vás nakoupil, ale i kontakt pro váš e-mail marketing. S ním pak můžete nadále pracovat. A to je gró celé Děkovačky.
Jak to funguje technicky? Slevový kupón posílá Děkovačka nebo e-shop?
Slevový kupón posílá Děkovačka. Máme pro to nastavené servery, které to posílají. Jakákoliv další interakce se zákazníkem už je ale na e-shopu.
Plánujete, že se e-maily s kupóny budou posílat automaticky?
Určitě ano. V budoucnu se chceme napojit na SmartEmailing a využít pokročilé automatizace. Děkovačka ale funguje od srpna roku 2021, takže jsme momentálně ve fázi vyvíjení a ladění. Je to ale v plánu a integrace v budoucnu budou.
Jak je to s GDPR? Máte ho vyřešené?
Ano, vše je i kontrolované právníkem. V seznamu e-mailových adres je navíc vidět, kdy byl souhlas udělen.
Co nejčastěji e-shopy na Děkovačce nabízí?
Z affiliate marketingu vím, co funguje. A nejčastěji je to právě slevový kupón na cokoliv z e-shopu. Případně na co nejširší sortiment. Jeden e-shop s hudebními nástroji dokonce místo slevy nabízí dopravu zdarma nad určitou částku a funguje jim to skvěle.
Kolik e-mailových adres jste od začátku projektu nasbírali?
Jedná se o zhruba 7 000 e-mailů. Některým e-shopům jsme dokonce museli rozšířit databázi kontaktů.
Je to skvělý projekt pro sběr kontaktů, se kterými vím, jak mohu pracovat. Není třeba žádného magnetu. A když nějaké neaktivní adresy za nějaký čas vymažu, další mi hned přibudou.
Přesně tak. Takové magnety v podobě pop-upů se slevou vidím na e-shopech dnes a denně. Za takový kontakt ale zaplatíte 100 Kč, možná více. Na Děkovačce tento kontakt stojí 10 – 20 Kč.
Podcast si můžete užít i ve video formě:
Doufáme, že jste si tuto epizodu podcastu užili – ať už jste poslouchali, četli nebo koukali. Určitě si poslechněte předešlé díly se zajímavými hosty a tématy. A když budete mít chvíli, navštivte nás na našich sociálních sítích. Najdete tam to nejaktuálnější ze zákulisí SmartEmailingu a e-mail marketingu jako takového.