Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Ohlédnutí: Lesk a bída personalizace digi marketingu

25.3. proběhla konference pořadatele BlueGhost.cz s názvem: Lesk a bída personalizace v digitálním marketingu. Konference měla původně proběhnout v klubovně Modrý duch, což vzhledem k vládním opatřením v souvislosti s koronaviriem nebylo možné. Naštěstí se akce přesunula do on-line prostředí a my jsme si mohli poslechnout 4 informacemi nabité přednášky o personalizaci – relativně nový, ale rychle rostoucí trend. Hosté Modrého ducha představili ta nejzajímavější řešení, v čem jsou užitečná a jaká úskalí se za nimi skrývají. Dozvěděli jsme se nejen teorii, ale i zajímavá data a příklady. Nyní vám přinášíme přehled toho nejzajímavějšího. 

Pomůže personalizace vašemu e-shopu?

Prvním řečníkem byl Pavel Pinkas ze společnosti persoo.cz. Proč byste měli personalizaci řešit? Představte si, že na váš e-shop dorazí návštěvník. Nic o něm nevíte. Nevíte, jestli je to žena nebo muž, jestli nakupuje v akcích nebo jestli preferuje konkrétní značku. Zobrazujete mu stejné produkty jako komukoli dalšímu. Návštěvník začne vyhledávat skrz vyhledávání. Napíše “boty”. V nabídce mu rázem vyskočí pánské, dětské, dámské, červené, zelené…jelikož přesně nevíte, o který typ má zájem. Nástroj jako persoo po pár vteřinách pochopí, jakou zákazník preferuje značku, cenovou relaci, velikost nebo barvu. Díky tomu pochopíte, s kým máte tu čest a budete si schopni vygenerovat zákaznické profily.

Dokážete poté personalizovat vyhledávání nebo doporučovací boxy. Můžete také upravit vzhled, zobrazení kategorií i konkrétních produktů. Zákazníkům se s každým zadaným písmenem ukážou nabídky přímo na míru. Nemusíte se bát ani překlepů. Za tímto vším je důmyslná analýza. Personalizací ušetříte čas, zvýšíte průměrnou hodnotu objednávky a vaši zákazníci budou spokojenější. Ve chvíli, kdy se jim při návštěvě vašeho webu zobrazí to, co je opravdu zajímá, rádi se k vám vrátí. 

Bída s nouzí tuzemské personalizace

Jindra Jíra z konzultační společnosti Lead Magnet se na personalizaci podíval z vlastní zkušenosti – pohledu zákazníka. Personalizace má podle něj 4 pilíře – personalizace webu, personalizace e-mailingu, personalizace chování a personalizace nákupních zvyků. Ať už fungujete v jakémkoli segmentu, nesnažte se obsáhnout všechno hned na začátku. Vhodnější je zavádět kroky postupně, validovat jednotlivé akce a sledovat, jestli a jak vám zvyšují konverzní poměr. Klíčové segmenty, kde personalizace může velmi dobře fungovat, jsou fashion, FMCG a elektro.

Z nákupního chování krásně zjistíte, o co mají zákazníci skutečně zájem. Pokud na e-shopu zákazník nakoupí např. dětské plenky, nebudete mu nabízet kloubní preparáty. V elektru se dá skvěle pracovat s komplementárními výrobky. Zákazník si např. koupí nový iphone. Za pár dní mu může od vás přijít nabídka se sluchátky. Při nákupu tiskárny zase nabídněte tonery – u těch navíc můžete znát frekvenci opakovaného nákupu. Před jejich předpokládaným spotřebováním tak můžete zaslat výhodnou nabídku, která má vysokou šanci ke konverzi. 

Komunikace na základě chování zákazníků v reálném čase (personalizace komunikace)

Třetím přednášejícím byl náš Vojtěch Bulíř ze Smart Emailingu. Zdůraznil uzpůsobení e-mailingové komunikace na základě chování v reálném čase. Možná jste na mnohých místech zaregistrovali zprávy o tom, že mailing už je mrtvý a hlavním kanálem jsou sociální sítě. Není to ale pravda. Meziročně 2018 a 2019 vzrostl o 10 % a aktuální ROI je 42 $.

Pokud v současnosti posíláte jen newslettery, využíváte pouhých 14 % email marketingu. Máte tedy obrovskou příležitost zasílat cílené emaily, segmentovat vaše zákazníky a využít automatizaci. Čeho chceme v personalizované komunikaci dosáhnout? Ve zkratce, abychom komunikovali správné sdělení, správným zákazníkům v době, kdy je to pro ně relevantní a kdy jejich potřebu můžeme naplnit. K tomu je důležité mít data. Společnosti jsou často přesvědčené, že data nemají a jejich sběr bude náročný. Nejdůležitější jsou ale data z web trackingu, často ve spolupráci s produktovým feedem. Onboarding velkého e-shopu proto není problém zvládnout za kalendářní měsíc. Během něj odesíláme první newslettery a nabíhají první automatizace. Se sběrem dat je možné tvořit první složitější scénáře. 

Data, AI a personalizace

Poslední přednáška se zabývala daty, umělou inteligencí a samozřejmě personalizací. Tématu se věnoval Ondřej Kopička. Aniž si to uvědomujeme, personalizujeme každý z nás. Kdykoliv s někým mluvíme, kdykoliv někomu něco ukazujeme, vždy uzpůsobujeme komunikaci. A jednáme tak na základě dat. Buď člověka známe a vidíme např. jak je oblečený, nebo jej zkrátka jen pozorujeme a vidíme, jak se chová. Před nástupem digitálního světa byla personalizace doménou obchodníků v prodejnách. Vyhodnocovali, co mají nabídnout na základě toho, jakým způsobem se dívá zákazník dívá na zboží a jak se u toho chová.

V digitálním světě se snažíme dostat ty data, které by získali obchodníci na prodejnách. Kvůli GDPR to občas není úplně jednoduché. Informace musíme získávat postupně a pomocí dat. Data můžete získat ze tří oblastí, dle kterých je posléze možné začít personalizovat. První směrem je úprava obsahu nebo produktů. Druhým směrem je porovnávání zákazníků a jejich segmentace na základě chování a preferencí. Návštěvníky hodíte do škatulky, a začnete jim podle ní doporučovat zboží. Třetí směr je kontext – aktuální dění, trendy na sociálních sítích, influenceři, denní čas, počasí… Existují 3 modely, které se dají použít. Můžete sestavit ruční pravidla – natvrdo nakódujete, co se má zobrazovat. Druhým modelem je strojové učení – čím víc dat máte, tím větší má smysl využít matematické modely. Třetí model je hybridní, kdy jednáte podle toho, kolik máte dat.

Kateřina Fišerová
Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákzanícké retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.