Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Vyhodnocujte, sledujte, testujte a upravujte

Analýzou k lepším výsledkům e-mail marketingu

Zlepšovat úroveň svého e-mailingu, dosahovat tím větších konverzí a tedy i vyšších tržeb – to jsou dost pádné důvody k tomu nehodit své zprávy za hlavu hned ve chvíli, kdy dokončíte jejich přípravu a odešlete je adresátům. Následné testování vám totiž nejlépe pomůže odhalit, co vám funguje a čím jste se spíš netrefili. Díky sledování výsledků poznáte své příjemce a úpravy e-mail marketingové strategie i obsahu konkrétních zpráv půjdou snáze.

Co nejlépe sledovat?

Vyhodnocovat úspěšnost vašich e-mailů umí e-mailingové nástroje, které vám prozradí, kolik z odeslaných e-mailů našlo cestu k příjemci do schránky, kolik jich lidé otevřeli nebo kolik příjemců se přes ně prokliklo na vaše stránky. A také to, kolik lidí vaše zprávy spíš obtěžovaly.

Vodítkem pro to, co děláte dobře, nebo špatně, jsou tedy hlavně počty otevření, prokliků a konverzí, ale také odhlášení z vašeho e-mailingu a hlášení spam reportu. Při vyhodnocování proto sledujte hlavně následující metriky:

Míra otevření (open rate)

= (počet otevřených e-mailů ÷ počet odeslaných e-mailů) × 100

Míra otevírání e-mailů může být trochu zrádná – že někdo váš e-mail otevře, bez zájmu (ne)přečte a smaže, se totiž nedá považovat za splnění cíle. Přesto jsou tato čísla přínosná. Uděláte si tak přibližný obrázek, jak moc táhnou vaše e-maily jako brand a jestli se vám daří vytvářet chytlavé předměty – to je ostatně základní předpoklad k tomu, aby šlapal celý e-mailing.

Za nadprůměrné číslo se obecně považuje hodnota asi kolem 60 %, běžná norma se ale orientačně pohybuje kolem 20 až 30 %. Záleží vždy na segmentu, ve kterém se pohybujete. Jiný open rate mají e-shopy, jiný mohou mít výrobci.

Míra proklikovosti (click through rate, CTR)

= (počet prokliknutí přes výzvu k akci ÷ počet všech odeslaných e-mailů) × 100

Proklikovost e-mailů je velmi důležitou metrikou, která vám zřetelně ukáže, jestli vámi posílané e-maily plní svou funkci. Poukazuje na počet lidí, které vaše zpráva zaujala natolik, že se proklikli přes odkaz v e-mailu. Často zaměňovanou metrikou je click through open rate (CTOR), která se uvažuje jako míra prokliknutí ze všech otevřených e-mailů.

Dobře si proto zkontrolujte, kterou z těchto metrik zobrazuje váš nástroj. SmartEmailing v současnosti nabízí údaje o CTR, plánujeme ale přidat také měření CTOR.

Průměrná hodnota CTR je podle statistik asi 3,5 %, správnou segmentací se ale dá zvýšit i na dvojnásobek. Vliv na její výši může mít kromě předmětu nebo obsahu samotného e-mailu také denní doba nebo den v týdnu rozesílky, délka textu a rozmístění výzev k akci a odkazů.

Míra konverzí (conversion rate)

= (počet návštěvníků, kteří provedli akci ÷ celkový počet návštěvníků stránky) × 100

Nakolik váš e-mailing doopravdy funguje, vám nejlépe vyjasní počet konverzí. Až platící zákazníci, kteří se přes vaše zprávy dostali až k nákupu produktů nebo využití služeb, rozhodují o tom, jestli se vám investice do e-mail marketingu vyplácí.

Počet konverzí na vašich stránkách je možné sledovat v Google Analytics. Další metodou jsou třeba speciální slevové kódy. SmartEmailing umí měřit konverze i skrze kód vložený na stránku.

Míra odhlášení (opt out rate)

= (počet odhlášených příjemců ÷ počet rozeslaných zpráv) × 100

Odhlašování z newsletterů a kampaní je běžnou součástí e-mail marketingového koloběhu, přesto se vyplatí sledovat a zajímat se o vývoj i příčiny, které k odhlášení vedou. Zákazníci za nejčastější důvod uvádějí, že jim e-maily chodí moc často. Když se ale na problematiku podíváte hlouběji, zjistíte, že všechny ostatní důvody spojuje nerelevantní obsah – příjemce nezajímá téma, zboží, e-maily už pro něj nejsou přínosné apod.

K pokračování v další úspěšné práci by vás měly motivovat hodnoty do 0,5 %, které se považují za velmi dobré. Běžně to ale bývá víc – standardní míru odhlášení do 2 % zkoušejte zlepšovat hlavně v případech, kdy se s každým e-mailem opakuje. Třeba ve SmartEmailingu za problém považujeme už hodnoty do 1 %.

Na vyšší hodnoty už byste měli reagovat – upravením četnosti rozesílky, větším důrazem na segmentaci a následnou personalizaci nebo zkrátka tvorbou zajímavějších zpráv. Hodnota rovnající se nule může naopak poukazovat na problém s doručitelností nebo nefunkčním odhlašovacím odkazem.

Další logický krok

Ukázali jsme si základní metriky vyhodnocování. Pokud již výkon svých kampaní sledujete, je čas přejít k A/B testování. Rozesláním dvou různých podob e-mailu dvěma skupinám příjemců si nejlépe ověříte atraktivnost předmětu nebo účinnost obsahu zprávy. Porovnáním úspěšnosti odhalíte díky A/B testu tu vhodnější variantu pro další používání.

O analytice a testování e-mail marketingu byla jedna z přednášek loňského Email Marketing Online Summitu. Záznam z konference se spoustou bonusových materiálů je stále k dispozici. Využijete tuto nabídku?

Kateřina Fišerová
Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e&#8209mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.