Ačkoliv jsou nevyžádané e-maily trestně postižitelné, jsou e-mailové schránky denně zahlcovány spamem. Většinu spamu si však ani nepřečtete, neboť i zachytí tzv. spamový filtr, který na základě odesílatele a předem udaných klíčových slov třídí příchozí na e-maily na vyžádanou a nevyžádanou poštu.
Filtrování probíhá v první řadě podle e-mailové adresy (případně IP adresy) odesílatele. Jestliže je umístěna na tzv. blacklistu, je zpráva z této adresy automaticky označena jako spam. Následně spamový filtr prochází samotný obsah e-mailu. Porovnává text s obsahem předešlého spamu a pokud najde vícero podobností, označí zprávu jako spam.
Spamový filtr ve většině e-mailových schránek lze ručně upravit. Můžete do databáze například přidat slova a slovní spojení, která – vyskytují-li se v e-mailu – naznačují, že se jedná o spam. Rozeznání spamu však nemůže být nikdy dokonalé, protože posouzení toho, zda se u konkrétního e-mailu jedná o spam, může být často velice individuální.