Bojujete s vysokou mírou odhlášení svého newsletteru? Nebo ho lidé označují jako spam? V článku se podíváme na nejčastější příčiny těchto problémů i na jejich řešení. Abyste mohli mít už brzy lepší výsledky svých e-mailových kampaní.
1. Nikdy se nepřihlásili nebo si to nepamatují
Častým důvodem odhlášení z odběru newsletteru nebo jeho nahlášení jako spamu je, že se příjemci nikdy vědomě nepřihlásili do vaší databáze kontaktů. 24,8 % žen a 26,8 % mužů je automaticky přihlášeno k odběru newsletterů, i když se nikdy neregistrovali.1 A 80 % lidí takové e-maily maže okamžitě.2
Tento problém může nastat, když firmy automaticky přihlásí uživatele k odběru během vytváření zákaznického účtu. Nebo když se uživatelé nechtěně přihlásí k odběru newsletteru, aniž by si to uvědomili.
Řešení
Abyste tomuto problému předešli, je důležité, aby bylo přihlašování k odběru vašeho newsletteru naprosto zřejmé. Dejte uživatelům vědět, kdy se přihlašují k odběru vašeho e-mailingu – pomůže vám k tomu double opt-in a zaslání potvrzovacího e-mailu.
Mimochodem, víte, jak na správné budování e-mailové databáze? 👇
2. Posíláte e-maily příliš často / málo
Dalším důvodem častého odhlášení z newsletterů je, že lidem chodí příliš mnoho nebo příliš málo e-mailů. Podle průzkumu 53 % spotřebitelů uvedlo, že dostává příliš mnoho e-mailů od maloobchodníků, zatímco jen 44 % uvedlo, že dostávají ideální množství.3
„Špatná frekvence rozesílání, kdy je na jednu stranu posíláno zbytečně moc zpráv a na druhou jich chodí tak málo, že na vás příjemce zapomene, je podle našich statistik nejčastějším důvodem odhlášení. Ze zahraničních průzkumů je tento důvod udávaný v 67 % případů, podle našich interních dat je číslo ještě vyšší a blíží se k 80 %.”
Kateřina Fišerová, CEO SmartEmailingu
Pro udržení zdravé základny odběratelů je tedy důležité najít rovnováhu. Jak?
Řešení
Začněte analýzou dat z vašich e-mailových kampaní (míra otevření, míra prokliků atd.). Tím odhadnete ideální frekvenci i délku obsahu rozesílek pro vaše publikum. Využijte k tomu A/B testování.
Je také dobré segmentovat publikum na základě jeho preferencí. Segmentace vám umožní přizpůsobit e-mailové kampaně různým skupinám odběratelů. Posíláním ideálního množství obsahu se správnou frekvencí můžete snížit míru odhlášení a udržet si zdravý a angažovaný seznam odběratelů.
3. Nemohou e-mail správně zobrazit
Řešení
Používejte responzivní design e-mailů, který automaticky upravuje rozvržení i formát e-mailu podle velikosti obrazovky příjemce. Před odesláním e-mailu odběratelům otestujte e-maily na různých zařízeních (počítač, tablet, mobil) i v e-mailových schránkách (např. Seznam, Volný, Gmail,…). Díky tomu snížíte pravděpodobnost odhlášení.
👉 Přečtěte si také, čeho všeho byste se měli vyvarovat při tvorbě e-mailů.
4. Váš e-mail je nepřehledný / zastaralý
Nepřehledný nebo neprofesionálně vypadající e-mail může odběratele odradit tak, že se odhlásí z odběru. Nebo ho označí jako spam.
Řešení
Pro vizuálně atraktivní a profi vypadající e-maily dodržujte základní rady:
- dobře čitelné písmo,
- přehledný obsah těla e-mailu (nadpisy, odrážky,…),
- jednotný vizuální styl značky,
- kvalitní obrázky,
- výrazná Call to action tlačítka.
5. Obsah newsletteru není zajímavý
Jedním z hlavních důvodů odhlášení je, že obsah neodpovídá zájmům nebo potřebám odběratelů. 56 % lidí se odhlašuje, když už pro ně obsah není přínosný.6
K tomu může dojít, když váš obsah neodpovídá očekáváním vašich odběratelů nebo když se jejich preference v průběhu času mění.
Řešení
Pravidelně zjišťujte zpětnou vazbu prostřednictvím průzkumů, interakcí na sociálních sítích nebo přímé komunikace. Využijte získané informace pro tvoření poutavého a hodnotného obsahu podle zájmů vašeho publika.
Dělejte si průzkum, abyste získali přehled o jejich zájmech a preferencích. Tyto informace pak využijte k vytvoření obsahu na míru pro segmentované skupiny (podle preferencí, chování, demografických údajů,…).
6. Příliš tlačíte na prodej
Dalším důvodem k odhlášení je, když je každý e-mail jen o prodeji produktů nebo služeb. Podle průzkumu se 69 % uživatelů odhlásí z odběru, protože dostávají příliš mnoho propagačních e-mailů.7
Neustálý příval prodejních nabídek může vést k tomu, že odběratelé mají pocit, že jejich potřeby a zájmy neberete v úvahu.
Řešení
Zaměřte se na tvoření vyváženého obsahu. Snažte se o poměr 80/20, kdy 80 % vašich e-mailů nabízí hodnotný, informativní nebo zábavný obsah a pouze 20 % obsahuje nabídky k nákupu. Díky tomu budete odběratelům posílat hodnotu a budovat si důvěru.
7. Váš obsah je nudný a neoriginální
Tvoříte poutavý a originální obsah, který se neopakuje? Výzkum ukazuje, že marketéři, kteří přizpůsobují obsah zájmům svého publika ve všech fázích nákupní cesty, mají v průměru o 73 % vyšší míru konverze8 než marketéři, kteří to nedělají. Pokud váš obsah nezaujme pozornost odběratelů, mohou mít pocit, že vám nestojí za to jim věnovat více času. A odhlásí se.
Řešení
Zaměřte se na vytváření originálního a bohatého obsahu, který uspokojí zájmy vaší cílové skupiny (informuje / baví / řeší jejich problémy / pomáhá s výběrem /…).
Zjistěte, která témata mají u vašeho publika největší ohlas, a promítněte je do vaší e-mailové strategie. Také otestujte různé formáty (audio, video, infografika,…).
8. Vaše e-maily vypadají jako spam
Vzhled a obsah vašich e-mailů mohou způsobit, že je odběratelé nahlásí jako spam, nebo se odhlásí z odběru. To, že je váš newsletter označen jako spam, může mít vážný dopad na doručitelnost vašich e-mailů i reputaci odesílatele. A to určitě nechcete. 😉
E-maily vypadají jako spam, když:
- obsahují příliš mnoho obrázků,
- vyskytuje se v nich příliš mnoho velkých písmen nebo vykřičníků (v těle e-mailu i v předmětu),
- mají zavádějící předměty e-mailu (např. obsahují spamová slova nebo slibují nemožné),
- neobsahují jasné odhlášení z newsletteru na 1 kliknutí.
Řešení
- Dbejte na to, aby jméno odesílatele a e-mailová adresa byly pro příjemce rozpoznatelné a důvěryhodné.
- Nepoužívejte senzacechtivé nebo zavádějící fráze v předmětech e-mailů.
- Používejte přehledný a profesionální design s omezeným počtem obrázků a jasným stručným textem.
- Vyhněte se nadměrnému používání velkých písmen a vykřičníků.
- Pravidelně čistěte svůj seznam kontaktů – odstraňujte neangažované příjemce.
- A v každém e-mailu mějte odkaz na odhlášení z newsletteru na 1 kliknutí, protože je to zákonná povinnost.
Dodržováním těchto rad můžete snížit počet spamových hlášení a udržet si dobrou pověst odesílatele, čímž zajistíte, že se vaše e-maily dostanou do schránek vašich odběratelů.
Míra odhlášení – jaká je v pořádku?
Obecně uváděná norma pro míru odhlášení je 0,5 %. Pokud do ní patříte, můžete si gratulovat. Ve SmartEmailingu považujeme za problém míru odhlášení do 1 %. V praxi to ale bývá ještě víc – do 2 %. Pokud se pohybujete kolem 2 %, snažte se je snižovat především v případech, kdy se s každým vaším odeslaným newsletterem opakují.
Odhalte důvody odhlášení z newsletteru
Každého odhlášeného člověka se ale můžete zeptat, proč se odhlašuje. Když totiž budete vědět, proč se lidé z vašeho newsletteru odhlašují, může vám to pomoci s laděním e-mailové strategie. Dejte jim při odhlášení na výběr v krátké anketě. Odpovědi si můžete nastavit libovolně. Například:
- Nepřihlásil jsem se k odběru newsletteru.
- Nemám na čtení newsletteru čas.
- Už pro mě toto téma není aktuální.
- Očekával jsem jiný obsah newsletteru.
- Jiný důvod.
Na závěr
Chcete mít své e-maily v pořádku? Čtěte náš blog i případové studie, poslouchejte podcast a sledujte sociální sítě. A kdybyste potřebovali s e-mailingem pomoct, kontaktujte nás. Jsme tu pro vás.
Zdroje
1 https://journeys.autopilotapp.com/blog/why-people-unsubscribe-from-emails/
2 http://www.bizreport.com/2013/03/bluehornet-302-unsubscribe-on-receipt-of-a-badly-formatted-m.html
3 https://www.cio.com/article/246524/top-7-reasons-people-unsubscribe-from-your-email-list.html
4 https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/email-marketing-trends/
5 https://www.superoffice.com/blog/b2b-email-marketing-report/
6 https://www.constantcontact.com/blog/why-people-unsubscribe/
7 https://www.constantcontact.com/blog/why-people-unsubscribe/
8 https://www.cio.com/article/246524/top-7-reasons-people-unsubscribe-from-your-email-list.html