Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

E-mail marketing v roce 2021

Není žádným tajemstvím, že rok 2020 nám přinesl několik neočekávaných trendů ve způsobu uvádění produktů a služeb na trh. Co se ale nezměnilo, je to, že e-mail byl pro firmy i zákazníky důležitý nejen v České republice, ale po celém světě. Zajímá vás, co to pro e-mail znamená v roce 2021? Pak čtěte dál.

Role e-mail marketingu v roce 2020 posílila

Role e-mail marketingu jako komunikačního kanálu posílila. Došlo ke změně fungování e-commerce jako takové.

V e-mailingu kromě posilování výkonu kampaní docházelo k většímu růstu databází o nové kontakty. Rok 2020 byl pro celou řadu zákazníků rokem, kdy si vyzkoušeli online dodávku zboží poprvé. Zde je velmi důležité mít nastaven proces, jak s těmito novými zákazníky efektivně komunikovat a neztratit tak jejich zájem do budoucna,” vysvětluje Petr Cikán, Sherpas TECH.

Podle Pavla Vondrušky, nezávislého marketingového experta a zakladatele Hitprace.cz se e-mailing osvědčil jako nejefektivnější kanál pro oslovení zákazníků cenově, zásahem i rychlostí. “Firmy mohly rychle komunikovat změny v provozu, otevíracích dobách, možnostech doručení nebo v rámci zdravotních a bezpečnostních opatření.” Souhlasí také Pavel Pola, Etnetera Activate, který dodává “e-mail má na rozdíl např. od krátkých zpráv několik výhod, které byly poměrně jasně vidět:

  • má mnohem větší informační prostor
  • větší možnosti formátování
  • je trvalého charakteru, zákazníci se k nim častěji vrací
  • pokud je správně doručený, má i větší angažovanost.

Společná strategie, která by platila pro všechny, neexistuje

Dopady epidemie v roce 2020 byly různorodé. A ve světě marketingu stejně tak. Některá odvětví odolná vůči COVID prosperovala a mohla se dál zaměřovat na pokročilejší strategie a automatizace. Jiná byla kvůli zavedeným omezením nucena zavřít nebo drasticky snížit rozpočet a přejít do režimu přežití. Z analýzy McKinsey vyplývá, že obnova u nejtvrději zasažených odvětví může trvat déle než pět let. 

Pokud jde tedy o správu e-mailového marketingu v roce 2021, neexistuje univerzální řešení pro všechny. Velikost vaší společnosti, odvětví a digitální vyspělost budou hrát roli při určování toho, jak se bude muset vaše e-mailová strategie v průběhu roku 2021 vyvíjet. Vzhledem ke své výjimečně dobré návratnosti by ale e-mail marketing ve vaší strategii neměl chybět.

Jelikož byl e-mail ideálním kanálem pro krizovou komunikaci, v roce 2020 začal být zájem mezi firmami značný. E-mail marketing má stále v marketingovém mixu jedno z nejlepších ROI a celá řada firem se rozhodla „splatit“ technologický dluh z minulých let. Firmy investovaly do zvýšení efektivity komunikace se zákazníkem. Tento trend bude pokračovat i v roce 2021,” říká Petr Cikán. 

Zrychlení digitalizace a důraz na kvalitu

COVID-19 opět zrychlil potřebu promyšlené komunikace a digitálních zážitků, které kladou potřeby zákazníka do středu strategie. V důsledku šíření koronaviru vzrostla v roce 2020 také digitální poptávka. To podle průzkumu McKinsey, provedeného jen několik měsíců po pandemii, vedlo k masivnímu nárůstu přechodu do digitálního prostředí. Studie také ukázaly, že 68% zákazníků souhlasí s tím, že COVID-19 zvýšila jejich očekávání digitálních schopností značek. To samé platí i pro e-mailing. 

Rok 2021 opravdu není rokem blastů, hromadných kobercových náletů a posílání e-mailů o 106. Z našich dat vyplývá jasně: méně a kvalitněji znamená více. U klientů jsme si ověřili, že po vytvoření a dodržování funkční strategie, pročištění databáze, po kterém se začalo používat třeba pouhých 30 % opravdu angažovaných kontaktů, došlo během pár měsíců k výraznému zvýšení obratu. Šlo tedy nejen o zlepšení e-mail marketingových metrik, ale o reálný přítok peněz,” vysvětluje Kateřina Fišerová, SmartEmailing

Pro mnoho firem by v roce 2021 mělo být cílem napodobit fyzický zážitek z nákupu vytvořením skutečně nezapomenutelného online zážitku. Podle Kath Pay fantastická zákaznická zkušenost (CX) v podstatě funguje jako katalyzátor na celé cestě zákazníka a výrazně zlepšuje vnímání značky vaší firmy. 

Pojem AI zní hezky, ale … 

Jak vysvětluje Tim Watson, principy e-mailového marketingu zůstanou konzistentní, ať už jste v pozici, že chcete investovat do technologie AI, nebo ne. Základní princip e-mailového marketingu se nikdy nezmění. Zašlete správnou zprávu správné osobě ve správný čas. Důležité je vědět, co je ta správná zpráva, pro koho a kdy. 

S důrazem na základy e-mail marketingu souhlasí i Kateřina Fišerová: “Vidím daleko větší váhu v tom, aby lidi pochopili proč a jak mají e-mail marketing dělat. Stále to mnoho firem nedělá správně. Ale než aby si najali někoho, kdo jim vysvětlí fungování a souvislosti, upínají se k záchraně v podobě AI. Ta je pro ně ale takovým blackboxem.

A dodává: “mně dává smysl to, aby firma věděla, proč marketing dělá a jak ho dělá. Aby věděla, komu produkty prodává a zaměřovala se na tu hodnotu a ne na jakoukoliv zkratku typu buzzword AI.”

Možná výzva: omezení trackování

Podle Pavla Poly nás čeká pokračování ne zcela příznivého trendu, a to omezení trackování. “Vidíme to v podobě webových prohlížečů, kdy například Safari cookies třetích stran blokuje. Mezi ně spadají i Google Analytics, Google Tag Manager nebo Facebook. Blokaci trackovacích kódů nedávno začal také hodně probíraný nový e-mailový klient Hey. Takže spolehlivost metrik jako je otevření e-mailu bude čím dál tím horší.”

Druhým trendem je podle něj masivní nárůst tzv. bot clicků, tj. robotů a antispam filtrů, které proklikávají většinu odkazů v kampaních. “Když se podíváme na reporty našich klientů, v celkovém součtu nám podíl robotických kliků na skutečných dělá až 25 %. To je obrovské číslo. Ve výsledku to znamená, že je potřeba robotické prokliky odhalovat a očistit od nich celkové statistiky. Musí dávat smysl z hlediska business rozhodnutí. Důležité také je, aby se díky robotickým klikům zbytečně nespouštěly automatizované programy.”

Bezpečnost bude nezbytností roku 2021 i dalších let

Kybernetická bezpečnost je další téma, které kvůli událostem roku 2020 volá po větší pozornosti. Vznikl totiž obrovský nárůst pokusů o hacking – snah se nabourat do systémů nebo krádež dat.

Od našich partnerů víme, že pokusy o nabourání systému, které ve zvýšené míře monitorujeme i u nás, jsou aktuálním trendem všude v ČR i ve světě, a to u všech firem, které zabezpečují data,“ upozorňuje Kateřina Fišerová.

Hackeři vědí, že uživatelé sedí během covidu u počítačů, vědí, že jsou lidi doma a jsou závislí na e-mailu jako přísunu informací. Snaží se získat jakékoli údaje. To se projevuje podvodnými e-maily, phishingem se snahou vylákat přístupová hesla třeba do bankovnictví ale i cílenými útoky na poskytovatele hostingů, nebo aplikací,” pokračuje Kateřina Fišerová a dodává: “bezpečnost byla pro SmartEmailing vždycky klíčová, útoky na aplikaci monitorujeme a provádíme pravidelné penetrační testování aplikace a všech jejich částí. Lockdownu jsme využili k ještě rozsáhlejším penetračním testům od nezávislých stran a rozhodně se budeme bezpečnosti věnovat intenzivně i v roce 2021. Každý eshop, každá firma, která zpracovává osobní údaje sedí na pokladu, po kterém hackeři prahnou. Je naší povinností jako zpracovatelů a správců osobních údajů, osobní údaje nám svěřené chránit.” 

Závěrem: důraz na best practices

Jelikož e-mail marketing začala dělat spousta nových firem, nebo mu firmy teprve začaly věnovat větší pozornost, v roce 2021 je důležité bavit se o best practice. Dbát na správnou personalizovanou komunikaci. Posílat zákazníkovi to, co chce a ve chvíli, kdy to chce. Více nad odesílanými e-maily přemýšlet. To vše je stále v roce 2021 to nejdůležitější. “Příliš nových trendů, které by byly nové a zbořily vše, o čem se mluví na konferencích poslední 2 roky není, pořád se bavíme o tom, aby byly e-maily víc zábavné a interaktivní,” říká na závěr Kateřina Fišerová. “Znovu se budeme vracet k tomu, že potřebuju strategii, personalizovat a pracovat s angažovaností kontaktů. A když budete potřebovat s čímkoliv pomoci, kontaktujte SmartEmailing nebo jiné odborníky,” uzavírá. 

SmartEmailing tým

SmartEmailing tým

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákaznické retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.