Asi každý z nás by chtěl mít nějaké eso v rukávu, které může vytáhnout a poté mu raketově vzrostou konverze. Jedno pro vás máme. Řeč je o pop-up oknech nebo-li česky o vyskakovacích oknech.
Ukážeme si význam vyskakovacího okna, jeho strategie, a mimo jiné také použití v praxi. Připraveni? Tak jdeme na to!
Co je pop-up?
Pop-up je malé vyskakovací okno, které se zobrazí při procházení webu. Nabízí obsah, na který chceme upozornit. Jejich využívání má pozitivní dopad na zvýšení zájmu o propagovaný produkt nebo službu. Používají se hlavně pro reklamu a rozšiřování databáze o nové potenciální zákazníky.
„Vyskakovací okna se mohou objevit kdekoliv na stránce.“
S pop-upem se alespoň jednou setkal každý. Sami to znáte, při návštěvě webových stránek se vám na obrazovce objeví vyskakovací okno s nabídkou produktu zdarma nebo sleva na první nákup za vložení e-mailu. Zaujala nabídka vaši pozornost? Věřím, že většina z vás minimálně začala číst. To, zda návštěvníka stránek zaujme nebo ne, záleží na vašem pojetí, načasování zobrazení, a také na tom, jestli pop-up uděláte dostatečně přitažlivým.
Na co a proč používat pop-upy?
Pop-upy se používají pro propagování různých služeb nebo produktů. Jde o strategický tah, kterým chcete návštěvníka webu upozornit na nějaký váš produkt, speciální nabídku nebo službu. Nejčastěji využijete pop-up pro:
- slevový kód pro nové návštěvníky
- dárek k vašemu produktu nebo službě
- speciální nabídku při odchodu návštěvníka ze stránky
- přihlášení na webinář
- e-book zdarma
Tyto a další výhody návštěvníci vaší stránky mohou dostat výměnou za jejich e-mailovou adresu.
Penalizace a blokování pop-up oken
Všeobecně vzato, pop-up okna nejsou mezi návštěvníky příliš oblíbena. Proč tomu tak je? Jednoduše proto, že na navštěvovaných stránkách tato okna vyskakovala až nepřiměřeně často. Postupem času proto většina prohlížečů, jako je například Google Chrom nebo Mozilla Firefox, přidala svým uživatelům možnost blokování vyskakovacích oken.
Díky tomu má mnoho lidí za to, že používání vyskakovacích oken vlastně ani není legální. Tak to ale úplně není. Jen velmi záleží na tom, jaká pop-up okna, jakým způsobem a na jakých zařízeních, používáte. Například u mobilních zařízení je možné použít jen velmi malý štítek. Od roku 2017 na nich totiž Google penalizuje zobrazování pop-upů. To znamená, že by vaše webová stránka dostala horší hodnocení, což by ovlivnilo její pozici ve výsledcích vyhledávání.
Záměrem Googlu je pomoci svým uživatelům na stránkách pohodlně najít ten obsah, o který mají zájem. A stránky, které zobrazují rušivé vsunuté reklamy, velké pop-upy nebo pop-upy přes celou stránku, poskytují uživatelům horší zážitek než stránky, kde se k obsahu mohou dostat okamžitě.
Jak nad pop-up okny přemýšlet
Časté zobrazování pop-upů má zcela opačný účinek než je ten, který chceme. Kvůli dlouhodobě nevhodným strategiím a extrémně negativním reakcím se dokonce tvůrce pop-upů veřejně omluvil.
„Pop-upem chcete návštěvníky nalákat, a ne otrávit. Věnujte dostatek času jeho přípravě!“
Pokud necháte zobrazovat vyskakovací okna často, návštěvníci po chvíli vzdají jakékoliv snažení na vašich stránkách něco hledat a odejdou pryč, například ke konkurenci, a to přece nechcete! Je tedy důležité, abyste byli opatrní při používání pop-up oken a zbytečně tak nedráždili návštěvníka. Pojďme se tedy podívat na to, jak vypadá špatná a dobrá strategie pop-up oken.
Špatná strategie
Zabrousíme teď trochu do praxe. Jsme v kamenném obchodě. Představte si, že do něj přijdete a prodejce vám neustále podstrkuje leták. Co myslíte, že se stane? Po chvíli vám dojde trpělivost a obchod již nikdy nenavštívíte. V tomto případě jde o přehnanou propagaci, která se otočila v prodejcův neprospěch. A to samé se děje i s vyskakovacími okny. Pop-up je totiž jako leták… V kamenném obchodě byste jej taky nestrkali stále někomu před oči. Nedělejme to ani on-line.
Správná strategie
A nyní druhá strana mince. Správná strategie se od té špatné v off-line prodeji liší tím, že ve svém obchodě vyvěsíte do výlohy leták s akční nabídkou. Ti zákazníci, které leták zajímá, nabídku zaregistrují, popřípadě rádi využijí. Ti, pro které zajímavá není, ji jednoduše přejdou a nic se nestane. Zaujali jste zákazníky, kteří mají případný zájem a ostatní se vrátí třeba jindy. Vidíte ten rozdíl?
Zobrazování pop-upu je ideální nastavit tak, aby každého návštěvníka „oslovil“ maximálně jednou denně. V tomto ohledu platí pravidlo méně, někdy znamená více, a toho se držte.
Jak by měl pop-up vypadat?
Vyskakovací okna nemají žádnou definici toho, jak by měla či neměla vizuálně vypadat. Na druhou stranu, všechna fungující vyskakovací okna splňují tato tři pravidla:
- lákavý nadpis a doprovodný text
- ilustrační obrázek
- tlačítko nebo formulář pro kontakt
Pokud jedno z těchto pravidel vynecháte, výrazně si snižuje šanci uspět s vaším pop-upem.
Víte, na jaká slova lidé v Česku nejvíce reagují? ZDARMA, AKCE a SLEVA. Tato slova máme v hlavě tak zakódovaná, že když se někde objeví, většinou si jich všimneme daleko dříve než jiných slov. Je tedy opravdu důležité, jaký nadpis zvolíte.
Pokud do nadpisu pop-upu napíšeme například „E-book zdarma“, návštěvník si pop-up nejspíše minimálně přečte. Posuďte sami, nadpis „30 stránkový e-book za e-mail“ je ve finále to samé, ale vyvolává ve vás tu stejnou reakci? Nadpis je tím nejdůležitějším bodem pro zachycení zákazníka, pomocí textu a obrázku ho poté ještě více přiblížíte k vložení e-mailu nebo k provedení akce, kterou chcete.
Důležité je také promyslet strategii zobrazování pop-up okna. Zamyslete se nad tím kdo, v jaký čas, kde a jaký obsah uvidí.
Jak na pop-up okna ve SmartEmailingu
Tím se dostáváme k využití pop-upu ve SmartEmailingu. Naše webové formuláře nabízí vložení vyskakovacího okna tam, kde si ho nastavíte. Pop-up okno může vyskočit na stránce po uplynutí nastaveného času, nebo po sescrollování do určité části stránky. Z důvodu zmíněné penalizace pop-upy automaticky zobrazujeme pouze na počítačích a tabletech.
V editoru si jednoduše vyladíte samotný vzhled a text samotného pop-upu. Ideálně tak, aby hezky ladil se vzhledem vašeho webu. Zvolit si můžete pozadí pop-upu, šířku rohů, pole a barvy.
Jakmile jste s vizuálem a textem spokojení, dostanete se k nastavení. Zde si vybíráte, jestli, kdy se má pop-up okno zobrazit. Na výběr máte:
- okamžitě po načtení stránky
- při posunutí (scrollování) stránky do určitého bodu
- po uplynutí určitého času
Nastavíte si také seznam, do kterého se získané e-mailové adresy budou ukládat.
Podle typu pop-upu se také zamyslete, jestli a kdy se má konkrétnímu uživateli pop-up zobrazit znova. Na výběr máte několik možností:
- Pokud uživatel webový formulář vyplní, nezobrazovat ho znovu. Jinak ho zobrazit po té, co uživatel znovu zapne webový prohlížeč a navštíví moji webovou stránku
- Až uživatel znovu zapne webový prohlížeč a navštíví moji webovou stránku
- Po několika dnech
Jestliže máte vše nastaveno, stačí uložit, vybrat daný pop-up a vše je hotovo. Takto jednoduchým způsobem lze vytvářet pop-up okna se SmartEmailingem za pár minut.
Chytrá pop-up okna
Kromě webových formulářů SmartEmailingu nabízíme ve spolupráci s Mailocatorem nově také chytrá pop-up okna. Tuto službu si u nás můžete objednat a posléze se objeví ve vaší administraci mezi webovými formuláři.
Pokud máte ohledně pop-upů a jejich nastavení jakékoliv otázky, neváhejte se nám ozvat!