Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Jak měřit úspěšnost e-mail marketingu

Je váš e-mail marketing dostatečně efektivní?

Pokud nevíte, co vám jednotlivé kampaně a e-mail marketing celkově přináší, je čas zamyslet se nad tím, jaké statistiky aktuálně sledujete,  jaké byste sledovat mohli, a co by se z nich dalo vyvodit. Možná už sledujete počet odesílaných e-mailů a míru otevření, ale je tu spousta dalších metrik, které vám pomůžou při vyhodnocování výsledků a zlepší představu o plnění stanovených cílů.

Doručitelnost

Ačkoli by se mohla doručitelnost jevit jako samozřejmost je nutné se jí věnovat. E-mailová kampaň se odesílá na určitý počet uživatelů, resp. e-mailových adres, to však neznamená, že toto absolutní číslo je i počtem doručených e-mailů. Proto je dobré sledovat, kolik e-mailů se doručilo, případně proč nebyly některé zprávy doručeny do schránek příjemců. Jak pohlídat nastavení ovlivňující doručitelnost, a co dělat pro vyšší doručitelnost najdete v našem dalším článku.

Open rate – Míra otevření

Tato metrika vám řekne (v procentech), kolik lidí, kterým byl e-mail doručen jej otevřelo. Open rate vám na první pohled řekne, jak relevantní a zajímavý e-mail jste lidem poslali. Pokud se vašemu publiku líbí to, co posíláte, míra otevření bude vysoká, uživatelé budou vaše e-maily číst a těšit se na další. Naopak při nesegmentování a rozesílání nerelevantních e-mailů na celou databázi nemůžete očekávat vysokou míru otevření. Jako základní míru úspěchu můžete brát překonání open rate 30 %.

Pro doladění vašich kampaní doporučujeme A/B testovat varianty e-mailů a vyzkoušet různé předměty, pre-headery nebo dny odesílání.

CTR – Míra prokliku

Číslo, které vám ukáže, jak jste zapojili vaše čtenáře do akce, je Click Through Rate neboli míra prokliku. Udává tedy kolik lidí z těch, co otevřeli e-mail, kliklo na některý z odkazů v těle e-mailu. Sledovat CTR je důležité, protože víte, kolik lidí zaujal váš obsah natolik, že se chtěli dozvědět více, přihlásit do kurzu nebo rovnou objednat nabízený produkt či službu.

I v tomto případě můžete testovat různé vzhledy CTA tlačítek, jiné texty vyzívající k akci anebo celkově jiný design newsletterů. Je dobré sledovat i to, kolik % lidí čte vaše e-maily na počítači a kolik na mobilních zařízeních a případně přizpůsobit i jednotlivé prvky v e-mailu. Pro zvýšení míry prokliku posílejte designově jednoduché, personalizované a relevantní e-maily.

Conversion rate – Míra konverzí

V případě, že neposílate pouze informační e-maiy, ale sledujete také konkrétní akce uživatele, je vhodné propojit e-mailové kampaně s vašimi analytickými nástroji (např. Google Analytics), abyste navíc kromě toho, kolik lidí vaše e-maily čte a proklikává, věděli i co vám doopravdy přináší.

Konverze jsou různé podle konkrétních odvětví, od vyplnění registračního formuláře, přes návštěvu stránky s kontakty, až po klasické vytvoření objednávky nebo zaplacení poslané faktury.

Míra konverzí vám pak ukáže, kolik uživatelů z těch, co e-mail četlo, uskutečnilo vámi požadovanou akci, tedy konverzi. Pokud vidíte hodně prokliků, ale málo konverzí, musíte vzít v potaz i další proměnné, které mají na míru konverze vliv. Je to například konkurenceschopnost vaší nabídky na trhu, přehlednost a jednoduchost dokončení objednávky na webu, odkazování na relevantní stránky po prokliku a další.

ROI kampaně

Pro celkový přehled o tom, kolik vám kampaň vydělala, sledujte návratnost investic neboli ROI kampaně. Spočítá se jednoduše:

ROI = (výnos z kampaně – investice) / investice * 100 (%)

Výsledek nám potom říká, kolik jsme na vydělaný zisk museli investovat, a jak jsme tedy byli efektivní. Pokud jsme za odeslanou kampaň zaplatili například 1 000 Kč, a díky ní jsme vydělali 6 000 Kč, tak je naše ROI 500 %. Investice ve výši 1 000 Kč se nám vrátila a navíc jsme získali 5 000 Kč. V některých případech je nutné do investice započítat i další náklady kromě financí, jako například čas a úsilí při přípravě, a tak se může celková návratnost snižovat.

V on-line marketingu a marketingu obecně nezapomínejte na to, že jedna kampaň může ovlinit mnoho dalších kampaní i kanálů, a pokud například neuvidíme přímé výsledky s jednou kampaní, ale vidíme nárůst například brandové kampaně v PPC nebo jiných kanálech, můžeme odhadovat, že i nově spuštěná kampaň, ač nepřímo, pomohla k růstu těch ostatních.

Bounce rate

Méně oblíbenou, ale i tak důležitou metrikou je Bounce rate. Ve světě e-mailů se jedná o podíl e-mailů, které se “odrazí” a vrátí se vám z různých důvodů zpět. Tyto důvody můžeme rozdělit do dvou skupin Hard Bounce a Soft Bounce, kdy “hard” důvody jsou trvalého charakteru a “soft” spíše dočasné.

Mezi časté příčiny Hard Bounce řadíme:

  • Neexistenci e-mailové adresy
  • Neexistenci doménového jména
  • Cílenou blokaci e-mailovým serverem příjemce

Mezi méně kritické Soft Bounce důvody nedoručení patří:

  • Příliš dlouhý e-mail
  • Plnou schránku příjemce
  • Dočasně nedostupný e-mailový server příjemce

Také ve SmartEmailingu můžete v detailních statistikách sledovat důvody vrácení. Neexistující adresy nemá cenu držet v databázi, a proto je automaticky řadíme na blacklist, abyste na ně e-maily neposílali a nezhoršovali svou reputaci. Kontakty se navíc nezapočítávají do celkového počtu kontaktů v databázi. Softovým kontaktům dá SmartEmailing šanci 6x a poté je také označí za hard bounce kontakty a ukončí rozesílání i na ně. Více o jednotlivých statusech kontaktů najdete v naší nápovědě.

Unsubscribe rate – Míra odhlášení

Určitě se vyplatí sledovat i míru odhlášení, která napoví, zda uživatelům posíláte relevantní obsah, jestli máte dobře rozdělené segmenty a celkově zaujmete odesílaným sdělením. Obecně uváděnou mírou odhlášení, která je v normě, je kolem 0,5 %. Při překročení této míry nebo když pozorujete nárůst procent odhlášených, je dobré pravidelně vyhodnocovat motivy, které vedou k odhlášení z odběru. Nejčastěji se jedná o příliš časté posílání e-mailů, nezajímavý nebo dokonce obtěžující obsah či nerelevantní nabídka. O tom, jak míru odhlášení snížit se dočtete v Příručce marketéra.

Kateřina Fišerová
Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákaznické retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.