Pavel Pola je nadšenec pro chytrý e-mailing s přesahem do UX a analytiky. V Etnetera Activate pomáhá klientům zlepšovat výsledky e-mail marketingu. Proto jsme si Pavla vybrali jako hosta do naší talkshow Jak nepadat do spamu a zlepšit doručitelnost. Před tím si ho ale pěkně vyzpovídáme.
Rychlé otázky a odpovědi
Pavle, co tě napadne jako první, když řeknu:
- Spam.
85 % celosvětového objemu pošty je spam, proto to všichni tak řeší. - Spammer.
Nikdo je nemá rád, nechci, aby si někdo o nás nebo našich klientech myslel, že jsou spammeři. - Newsletter.
Měl by to být ideální mix zajímavých informací a produktových novinek. Bohužel si většina našich zákazníků vykládá ten pojem na co nejvíc hard-sell – prostě jenom křičí kup, kup, kup (a pak se diví, že padají do spamu). - Koupená databáze.
„To je hnus, velebnosti!“ Každý, kdo koupí databázi, si zaslouží být ve spamu! - Odhlášení.
Vždycky je lepší odhlášení než spam. Kdyby záleželo na mně, dával bych ho hned jako první (ostatně spousta e-mailových klientů to tak vlastně dělá – Unsubscribe je hned vedle e-mailové adresy odesilatele). Nechápu, proč se toho naši klienti tak bojí. - 100% doručitelnost.
Náš cíl, ale trochu utopie. :-)) - Složky Promo / Hromadné.
To je dobrá věc, protože to pomáhá udržet pořádek v INBOXu (v dnešním světě, kde jsme přehlceni informacemi). Je zbytečné snažit se tyhle filtry nějak obcházet. Když budou vaše newslettery zajímavé, lidé je budou číst. Podle studie Litmus/Fluent až 55 % lidí pravidelně a často kontroluje dokonce obsah složky spam, jestli do ní nespadlo něco, co je opravdu zajímá.
Pavle, na které straně spamové barikády stojíš? Můžeš představit, jak a kde se ve svém oboru se spamem a doručitelností setkáváš a co vlastně děláš?
Pomáháme klientům dělat správný a chytrý e-mailing, který vydělává. Vysoká doručitelnost a nízký poměr spamů je pro nás klíčem k úspěchu. Jinými slovy – snažíme se posílat takové kampaně, které do spamu nepadají.
Proč by se lidé měli o doručitelnost zajímat?
Protože e-mail, který není doručený, nemůže nikdy nic „prodat“. Klienti platí desítky až stovky tisíc Kč měsíčně za to, kolik mají kontaktů v databázi (ačkoliv ani na všechny neposílají), nebo za poslané e-maily (ačkoliv se nezajímají, jestli jsou vůbec doručené).
Protože e-mail, který není doručený, nemůže nikdy nic „prodat“.
Když řeknu hygiena databáze a doručitelnost, co si pod tím představit?
Pár jednoduchých pravidel:
- NIKDY NEKUPOVAT DATABÁZI!
- Mít v databázi jen ty, kdo tam opravdu chtějí být.
- Validovat e-mailovou adresu už při jejím zadávání (10–15 % jsou překlepy, které se dají hned odhalit).
- Důsledně dodržovat double opt-in proces (ověření e-mailu).
- Odhlašovat bounces.
- Odhlašovat spam complaints.
- Odhlašovat dlouhodobě neaktivní.
- Posílat pravidelně aspoň 1x za kvartál na každou e-mailovou adresu.
- Nesbírat e-mailové adresy „do foroty“ a před rozesláním na starou databázi ji nejdřív nechat vyčistit.
Proč by lidé měli přijít na talkshow o doručitelnosti – 23. 11. 2016?
Protože tahle otázka by měla zajímat každého marketéra, který to s e-mailingem myslí vážně.
Nevyhazujte peníze do kanálu jenom proto, že sice posíláte, ale nedoručujete.
Jaká je jedna věc o doručitelnosti a spamu, kterou by měli všichni pochopit?
Znovu zopakuji: Nedoručený e-mail nikdy nic „neprodá“! Fascinuje mě, že jsou klienti, kteří mají např. 6% open rate – což de facto znamená, že 94 % oslovovaných zákazníků jejich newslettery nezajímají. A oni za to pořád platí. To nechápu.
S čím můžeš ty sám firmám a podnikatelům pomoci?
Pomáháme klientům zlepšit jejich výsledky z e-mail marketingu. Naše portfolio služeb je poměrně široké – od prvotního auditu jejich kampaní (kdy nám stačí poslat jediný e-mail a výstupem je bezmála 20 stran zjištění a doporučení, celkem hodnotíme přes 50 různých kritérií) přes strategii, technické řešení (nastavení nástrojů, čištění databází, řešení problémů s doručitelností, HTML kódování šablon apod.), automatizaci, personalizaci, segmentaci apod.
Máme vlastní datové analytiky, kteří dokážou zpracovávat různé analýzy (RFM, LifeTime Value, atribuční modelování apod.), a hlavně jejich výsledky hned promítnout do návrhů e-mailových kampaní.
Navíc nejsme závislí na jednom nástroji, doporučujeme vždy takový, který vyhovuje podmínkám a požadavkům klienta. Nicméně pracujeme s takovými klienty, kteří to s e-mail marketingem myslí opravdu vážně. Ten, kdo si kupuje databáze a pak po nás chce řešit problémy s doručitelností, většinou není klientem pro nás. Co všechno můžeme pro klienty udělat, se dozvíte na stránce Etnetera Activate – jak na chytrý emailing.
Nenechte si ujít talkshow Jak nepadat do spamu a zlepšit doručitelnost – 23. 11. 2016!