Novinkou posledních měsíců, která ovlivňuje rozesílání a především doručování Vašich e-mailů i v ČR je DMARC.
Že jste tuhle zkratku v životě neslyšeli? To vůbec nevadí. DMARC = Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Hm, stále nic? Není divu:) Náš Smartie pro Vás tuto zkratku nové technologie, která ovlivňuje doručování e-mailů “volně” přeložil pro lepší pochopení jako:
“Démonická Mailová Adresa Rozzuří Cíl”
A co to znamená? Co je to taková démonická adresa?
Pro lepší pochopení se pojďme podívat, jak funguje rozesílání hromadných e-mailů.
Při odesílání své kampaně vyplňujete odesílací e-mailovou adresu. Pokud vyplňujete e-mailovou adresu, která patří k Vaší doméně, je vše v pořádku. (Např. náš web je www.smartemailing.cz, naše e-mailové adresy jsou pak ve tvaru JMENO@new.smartemailing.cz)
Pokud ale používáte při hromadném rozesílání ze SmartEmailingu, (Mailchimpu, či jiné služby pro hromadné rozesílání e-mailů) svoji freemailovou adresu (např. jmeno.prijmeni@gmail.com) a posíláte ji příjemcům, kteří také používají freemail, stane se pro tyto příjemce Vaše e-mailová adresa “démonickou”. Jejich schránka totiž rozpozná, že jste k rozeslání nepoužili služby tohoto freemailu, ale jiné služby. Nebude odesílateli této zprávy důvěřovat a e-mail nedoručí.
Používáním freemailových adres v poli odesílatele snižujete šanci na doručení Vaší zprávy, poškozujete svoji “důvěryhodnost” a zároveň můžete poškodit důvěryhodnost celé aplikace pro tyto freemailové účty.
Řešení je jednoduché
Používejte pro svou e-mailovou komunikaci doménovou e-mailovou adresu. Tedy adresu související s Vaší doménou. V dnešní době je udržování a registrace e-mailu otázkou pár korun. Např. na Wedos.cz se dá pořídit měsíční hosting wbu a e-maily již za 25 Kč.
Pro zapomnětlivé připravujeme ve SmartEmailingu dvě opatření. Pokud budete chtít odeslat e-mailovou kampaň a jako odeslílatele vyplníte freemailovou adresu, upozorníme Vás, že Vaše zpráva nebude pravděpodobně doručena. Později přejdeme k úplnému blokování těchto adres při odesílání a nebude je možné použít. Z naší strany se nejedná o znepříjemňování života našim uživatelům. Naopak. Chceme garantovat bezproblémové doručování Vašich e-mailů jejich příjemcům.
Chcete vědět víc?
DMARC není žádné zlo. 🙂 Tady končí verze pro začátečníky a na řadu přichází odbornější jazyk.
- DMARC je zkratka pro technickou specifikaci doménového protokolového ověřování e-mailových zpráv, jejich shody a následného hlášení. Tuto specifikaci vytvořila skupina organizací se záměrem snížit potenciál zneužívatelnosti e-mailových adres.
- DMARC standardizuje proces, kterým e-mailoví příjemci provádějí e-mailovou autentizaci pomocí známých SPF a DKIM mechanismů. To znamená, že odesílatelé a příjemci budou mít konzistentní výsledky ověřování pro své zprávy na AOL, Gmail, Hotmail, Yahoo!
- Uživatelé nemohli doposud rozpoznat skutečnou zprávu od falešné, a pro velké poskytovatele poštovních schránek bylo velmi obtížné rozhodovat o tom, který e-mail doručí a který ne. Někdy rozhodli správně, někdy zahodili do spamu e-mail, který zde skončit neměl. DMARC řeší tyto problémy, pomáhá rozesílatelům e-mailů a příjemcům spolupracovat a lépe e-mail zabezpečit.
V praxi vlastně DMARC umožňuje majitelům domén říci příjemci, co má udělat se zprávami, které nemají jeho certifikaci. (Např. zahodit, označit jako spam, atd.)
Současně DMARC zpracovavá pouze odesílatele specifikovaného v řádku From: (odesílatel), což delá potíže všem e-mail marketingovým společnostem, ale také lidem, kteří odesílají zprávy přes své vlastní SMTP servery místo oficiálních SMTP serverů daných poskytovatelů.
Prvním velkým uživatelem této technologie bylo u nás yahoo.com. Aktuálně kontrolují DMARC záznamy yahoo.com, gmail.com, aol.com. Další se na to chystají.
Jediným aktuálním řešením je nepoužívat k odesílání kampaní
jakoukoli freemailovou adresu, jelikož je předpoklad,
že dříve či později začne DMARC využívat většina z nich.